• Styl
  • Móda
  • Pitti Uomo / Street style podle Michala Trnky z krejčovství The Owners
Další článek
1 / 17

Pitti Uomo / Street style podle Michala Trnky z krejčovství The Owners

Pitti Uomo je neslavnějším veletrhem pánské módy, který pořádají už padesát let v epicentru krejčoviny, italské Florencii. Dvakrát za rok se potkávají nejen největší jména pánské klasické módy, ale také všichni její fanoušci, novináři, a nově i ti, kteří dříve neexistovali - influenceři ze všech myslitelných sociálních sítí. Více Michal Trnka z pražského zakázkového krejčovství The Owners…

Advertisement

Veletrh, který dodnes navštěvuje i jeden z jeho zakladatelů, si získal své jméno díky největší koncentraci dokonale oblečených můžu ze všech koutů planety. Mimo svojí obchodní část, která se odehrává za zdmi pavilonů a kde se nakupují a prodávají nové kolekce sak, obleků nebo třeba i tenisek, je Pitti Uomo běžné veřejnosti známe hlavně díky fotkám mužů, kteří veletrh navštěvují a které jsou pak inspirací všem, kdo nemají možnost se veletrh zúčastnit.

I já a náš ateliér se Pitti Uomo často účastníme. A to hlavně proto, abychom mohli novou inspiraci a načerpané zkušenosti propsat do obleků, sak, kalhot a košil našich zákazníků.
V současnosti se oblečení a móda často skloňují ve spojení s udržitelností. Některé značky tohoto spojení bohužel využívají pouze jako marketingu, jiné se náš obor opravdu snaží změnit. Snižují množství používané vody a chemie, volí šetrné barvy nebo řeší svojí uhlíkovou stopu při přepravě. Málokterá značka ale omezí velikost produkce svého oblečení. A proč by to také dělali. Dokud bude tak obrovské množství lidí bezmyšlenkovitě nakupovat v obchodech, kde snad nic nestojí víc než dvě stovky, nikam se nepohneme.

A právě krejčovina a veletrhy jako Pitti Uomo jsou perfektním krokem k řešení tohoto problému. Krejčí si nikdy nic nešije do zásoby, nemá sklad plný kolekcí, které by pak musel s obrovskou slevou prodávat někomu, kdo dané oblečení vlastně ani nechtěl (ale je to ve slevě, přece). Krejčí šije pouze to, co si daný zákazník objedná. Šije a nakupuje látku až poté, co za ním někdo přijde s potřebou. Není byznysovým obchodníkem s dolarovými esíčky v očích, ale pomocníkem a prostředníkem pro váš život. Nesnaží se vám v hlavě pomocí marketingu vytvořit problém, na který má záhy řešení pomocí nové kolekce. Naopak stoprocentně vyřeší vaší potřebu. Potřebu která ale vychází z vašeho života.

Šití na míru totiž už dávno neznamená jen oblek, kabát nebo košili. A je to logické. Pokud je možné cokoliv ušít konfekčně a do obchodů, dokáže to ušít i krejčí. Jen s jedním velkým rozdílem. Daný kousek nebude mít nikdo jiný a určitě na skládce neskončí dalších pět velikostí, které si nenašli své majitele.

Stylový Michal Trnka během Pitti... / foto: archiv Michala Trnky

A jak s tím vším souvisí veletrh Pitti Uomo, který může z venku působit jako přesný opak toho, o čem píšu? Inspirací a sbíráním zkušeností.
Lidé, kteří se účastní veletrhu se dají rozdělit do dvou skupin. Prvním se přezdívá Pitti Peacocks, pávové z Pitti, a jak jejich označení samo napovídá, oni nejsou těmi, které se hodí slepě následovat. Do této skupiny patří převážně všichni influlenceři, kteří na čtyřdenní veletrh přijíždějí s šesti kufry a dvěma až třemi outfity na každý den. Sami si dokážete spočítat, že jejich šatníky nejsou ani udržitelné ani ekonomické. Přijíždí s jediným cílem, být foceni a jako pávi se ukazovat všude, kde je to jen možné.

Druhá skupina už je ale výrazně zajímavější. Jde o matadory veletrhu. Chlapy, většinou kolem čtyřicítky a výše, kteří už vědí. Mají už něco odžito a „odšito“. Vědí, co jim sedí a v čem se cítí dobře. I když nevíte proč, zaujmou vás na první pohled. Mají opravdu styl. Ne ono stylové pozlátko velkých značek, které se za styl zaměňuje. Nikde na nich neuvidíte obří značky. Sofistikovanost jejich outfitů bere dech. Kombinace klidných barev a precizní krejčoviny, která je nošena s takovou lehkostí a grácií, až vás napadne, že v saku se snad i narodili.

Tihle muži jsou pro mě pravou inspirací. Mluvit s nimi a sledovat co a jak kombinují, je zkušenost, kterou chci předávat dál. Žádný z těchto mužů totiž doma nemá šatní skříně, které svojí velikostí zasahují do více časových pásem. Vlastní několik dobře promyšlených a kvalitních kousků, na které se mohou spolehnout. Jejich šatníky jsou připravené na každou životní situaci a jen občas vymění nebo přihodí něco nového. Tahle skupina mužů moc dobře ví, že poměr ceny a kvality neznamená hodně věcí za málo peněz. Cost per wear (cena za jedno nošení) u jejich sak nebo kalhot je pravděpodobně o dost nižší než u fashion oděvů z laciných řetězců, které jsou prošpikované polyesterem a chemií a které si na sebe vezmete maximálně dvakrát.

Více o Michalovi a jeho krejčovství zde