• Krása
  • Radosti
  • Vonný edit / Když parfuméři smísí náhodu, fluiditu a pohyb
Další článek

Vonný edit / Když parfuméři smísí náhodu, fluiditu a pohyb

Říká se: „Buď stálá jako řeka.“ Ale vždyť i ta se pořád mění. Možná že v tom je její stálost – jak nestálá umí být. Utíkají vstříc horizontu. Proudí vlastní cestou. Odkrývají dobrodružství a přebírají kontrolu nad svým tokem. Svět vůní je neoddělitelně spjat s odvahou, zvědavostí a výrazným smyslem pro styl. Často se tak nachází se na křižovatce mezi klasickou elegancí a avantgardní rafinovaností. Nerespektují konvence a neustále objevují své nové podoby. A přesně takové jsou i novinkové vůně.

Advertisement

„Když někde odložím své sako, každý ví, že je moje,“ ráda říkala Gabrielle Chanel. Coco také věřila, že náhoda nikdy není věcí náhody. Vzniká na základě včasného setkání, záměrného setkání. Název vůně Chance (česky šance) je odvozen od slova chaos. Samotné slovo má svůj původ ve starořečtině. Pochází z řeckého slova χάος (cháos), které původně znamenalo prázdnota,zevnitř otevřený prostor nebo zívající propast. Ve starověké řecké mytologii označovalo chaos původní stav světa – beztvarou, neuspořádanou prázdnotu, z níž vznikl vesmír, bohové a řád. Postupem času se význam slova posunul a začal označovat stav naprosté neuspořádanosti, zmatku a nepřehlednosti, jak ho chápeme dnes. Chanel však chaos vnímala štěstí, jako něco nečekaného a spontánního. Touhle myšlenkou jako kdyby se inspiroval i Olivier Polg, autor vůně Chance Ea Splendide, nejnovějšího přírůstku do ikonické řady parfémů Chanel Chance. Řada Chanel Chance se odlišuje od tradičně elegantních Chanel parfémů tím, že je hravější, dynamičtější a mladistvější. Přesto si zachovává luxus, eleganci a sofistikovanost typickou pro značku.

Příběh vůní Chanel Chance se začal psát v roce 2003, kdy Jacques Polge uvedl originální vůni Chance, květinově-orientální tóny umocněné růžovým pepřem, jasmínem, pačuli a vanilkou. V roce 2007 následovala temperamentní, citrusově laděná Chance Eau Fraîche. O další tři roky později přišla na trh něžná, květinová Chance Eau Tendre, která se ihned stala jednou z nejprodávanějších Chanel vůní díky své univerzálnosti. Zatím poslední byla v roce 2015 odvážná a dynamická podoba Chance Eau Vive. Nyní přichází módní dům s ovocně-květinovou kompozicí Chance Ea Splendide, ve které se snoubí jiskřivý malinový akord, růže a fialka s dotekem pelargonie z polí v Grasse. Hloubku a intenzitu jí dodávají cedrové dřevo, bílé pižmo a pudrový kosatec.

Tváří parfému ve výrazně fialovém flakonu se stala belgická zpěvačka Angèle. Devětadvacetiletá zpěvačka se s dvěma alby, koncerty po celém světě a spoluprácemi s předními jmény současné hudby stala jednou z nejvlivnějších tváří své generace. S kapelou Phoenix také vystoupila během závěrečného ceremoniálu pařížských olympijských her. Ke kampani vůně Chance Eau Splendide, kterou režíroval Jean-Pierre Jeunet, nazpívala skladbu A Little More, vytvořenou speciálně pro tuto příležitost. Celé video najdete zde.

parfémovaná voda Chanel Chance Eau Splendide, 100 ml, 4490 Kč, koupíte zde

Za značkou Versatile Paris stojí Coraile Frébourg, mladá absolventka École Supérieure du Parfum v Paříži. Když se během covidové pandemie rozhodovala, kam nasměrovat svou další kariéru, měla na výběr mezi prací pro velkou nadnárodní společnost a založením své vlastní firmy. Rozhodla se pro druhou variantu a dala vzniknout značce Versatile Paris a osmi parfémovým kreacím, které vám vyrazí dech. Všechny vůně jsou unisexové, moderní, kreativní a zároveň minimalistické stejně jako jejich flakony. Lahvičky o obsahu 15 ml s kuličkovým aplikátorem jsou naplněny buď parfémovým extraktem, nebo parfémovou vodou. Nyní uvádí tři nové kreace, plné slunce a závislosti v praktickém roll-on flakonu a koncentraci eau de parfum.

První novinka s 20 % koncentrací z dílny Anne-Sophie Behaghel a Pauline Legousse dostala název Presser Le Citron. Tato opravdová dávka citronu ukrytá v malém flakonku je plná energie, světla a slunce. Opravdový sluneční koktejl, jemný a supervitamínový. Druhou novinkou je pocta šťavnaté hrušce nazvaná Bonne Poire, jejíž kompozici má na svědomí Anne-Sophie Behaghel z ateliéru Flair Paris. Její vůně je jemná, rošťácká, hraje si s čerstvostí a gurmánským nádechem. Je šťavnatá, sladká, s ambrovou explozí. Třetí novinka je doslova třešničkou na dortu – Cerise Sur Le Gâteau s koncentrací 20%. Její autorky Anne-Sophie Behaghel a Margaux Le Paih Guérin jí popisují jako explozi třešní spojenou s koženými a sladkými tóny. Je gurmánská, opulentní, trochu provokativní a hodně, hodně sexy.

parfémové extrakty Versatile Paris, 15 ml, 975 Kč, koupíte zde

Kolekcí eLVes Louis Vuitton vzdává módní dům hold hrdinkám minulosti i současnosti. Ženám, které následují svou intuici, předbíhají svou dobu, razí nové cesty a budují si vlastní jméno. Tento nový voňavý příběh oslavuje univerzální odvahu, sílu a krásu reprezentovanou ženami ve všech jejich podobách. Destiluje esenci dobrodružného ducha žen, jejichž vliv a odkaz propojují osobní příběhy s širší historií. Právě těmto jim věnuje svou velkolepou kreaci – moderní květinovou vůni se strhujícími ambrovými tóny. Tato výjimečná a nečekaná kompozice překypuje silou a bohatostí. „Chtěl jsem vytvořit vůni, která je komplexní, spontánní a radostná, vůni, která vyzařuje neodolatelné světlo. Věřím v parfumerii, která nese emoce, hodnoty a pozitivní poselství – v parfém, který každému umožní psát svůj vlastní příběh,“ vysvětluje Jacques Cavallier Belletrud, parfumérský mistr domu Louis Vuitton. Tato odvážná vize dala vzniknout vůni se skulpturálním charakterem, jejíž linie a silueta dokonale odrážejí jedinečný styl značky Louis Vuitton v mistrovsky tvarované struktuře, v níž se snoubí fluidita a pohyb.

Růže, symbol triumfální ženskosti, se zde odhaluje v celé své kráse. Její velkolepost podtrhuje absolutní esence bulharské růže a růže stolisté, extrahovaná pomocí technologie CO2 exkluzivní pro Louis Vuitton. Majestátní a plná se rozvíjí v harmonii hedvábných okvětních lístků a ostrých špiček svých trnů. Parfumérský mistr spojil tuto opulentní květinu s převratnou technologickou inovací: poprvé v historii promluvila konvalinka, dosud považovaná za „tichou květinu“, výrazným hlasem díky průlomové extrakci vyvinuté ve francouzském Grasse. Tato jarní květina nyní plně odhaluje svou dosud nepoznanou tvář, svobodně vyjadřující čistou krásu. Jemné, zvonkovité květy se prolínají s ladnými liniemi růže a umocňují vůni čerstvostí a jemností, jako symbol propojení a sounáležitosti. Černý rybíz, broskev a delikátní dotek kokosového mléka dodávají kompozici živé a povznášející tóny. Ke zvýraznění nuance této vůně si parfumér vybral ta nejjemnější koření. Skořice a zázvor vnášejí do vůně chvění a dynamickou sílu.

Flakón, navržený v ikonické cylindrické siluetě parfémů Louis Vuitton lze doplnit cestovním pouzdrem, vyrobeným z černé jehnětiny a ebenového plátna Monogram. Vnitřní podšívka z fialového mikrovlákna dodává pouzdru moderní sofistikovanost, zatímco stříbrná kovová spona jej s elegantní precizností uzavírá.

parfémovaná voda Louis Vuitton eLVes Louis Vuitton, 100 ml, € 300, koupíte zde; cestovní pouzdro Louis Vuitton LV Vibe, € 630, koupíte zde; kolekci zakoupíte on-line a ve vybraných buticích od 17. května 2025

V roce 2024, kdy značka Montblanc uvedla na trh kolekci prémiových vůní, představila i nový způsob, jak vyjádřit různé aspekty svého bohatého dědictví, naplněného kreativitou a řemeslnou zručností. Montblanc Collection zachycuje jedinečný a poutavý příběh prostřednictvím vůní. Vytvořené z drahocenných, vzácných ingrediencí, každá ze čtyř vůní v původní kolekci odhaluje jinou podobu legendární značky: od zrodu ikony kultury psaní až po krásu inkoustu na papíře, od luxusu ručně vyrobených kožených doplňků až po ledovcovou majestátnost hory Mont Blanc, trvalé inspirace módního domu na cestě za inovacemi a dokonalostí. Se svým posledním přírůstkem vůní Star Oud kolekce představuje další ze základních pilířů značky: kouzlo řemeslného zpracování.

Název parfému byl inspirován kolekcí hodinek Star Legacy, modelu hodinářské manufaktury Minerva, jež přinesla revoluci v podobě kapesních hodinek na přelomu 19. a 20. století. V roce 2006 se Minerva stala součástí značky Montblanc, její mistrovské kousky zhmotňují veškerou zručnost, preciznost a kreativitu, vždy přítomnou v dílnách hodinářských mistrů. Bohatý základní akord oud (agarové dřevo), je po staletí vyhledávanou ingrediencí, stejně nadčasovou a vzácnou jako umělecké kousky Montblanc. Dřevitá struktura parfému je projasněna směsí minerálních koření. Mocná a smyslná vůně skořice s dřevitými odlesky přináší sladkou kořenitou dimenzi a hřejivý dotek pohodlí. S okouzlující aromatickou nuancí, která jej odlišuje od ostatních koření, dodává potom kardamom rafinovanou, avšak jemnou svěžest.

parfémovaná voda Montblanc Star Oud, 125 ml, 3850 Kč, koupíte ve vybraných parfumeriích Douglas

Svěží, jiskřivý a tajuplný. Parfém Steam značky Perfumer H, na kterém Lyn Harris pracovala deset let, je vůní olfaktorického probuzení a esencí krásy přírody v její nejčistší podobě. Vůně inspirovaná ranní mlhou stékající do údolí z kopců pokrytých prastarým lesem dokonale vystihuje moment dne, kdy máte pocit, že nic není nemožné. Kdy někde mezi sněním a probuzením přichází inspirace. Svěží cedr, cypřiš a dřevo jalovce vyvolávají pocit hlubokého odpočinku a klidu, zatímco tóny švestky a mandarinky v kombinaci s grepem a koriandrem evokují svěžest rána. To vše Lyn Harris zahalila do oblaku lehce kouřového dřeva, pižma a bílých květů v podobě magnólie a rýtu.

parfémovaná voda Perfumer H Steam, 50 ml, 4100 Kč, koupíte zde

Zakladatelé značky D.S. & Durga věří v magickou sílu vůně. Skvělý parfém je pro ně klíčovou dírkou do jiné říše, neviditelnou krajinou, kterou můžete navštěvovat a objevovat kdykoliv se vám zachce. Značku D.S. & Durga založili v roce 2008 David s manželkou Kavi. David je parfumér samouk, který si vytvořil vlastní aromatický jazyk, což je v dnešním parfémovém světě rarita. Kavi je architektka, která stojí za vizuální stránkou značky. Spolu začali v newyorském Brooklynu transformovat vše, co je inspiruje, do vonných příběhů. V jejich originálních vůních, které jsou fragmenty polozapomenutých mýtů i imaginárních krajin, jež vybízejí k prozkoumání, se odráží láska k hudbě, umění, přírodě i designu. Všechny vůně se míchají a vyrábí v New Yorku, městě plném inspirace, které je zároveň DNA značky. „Před nějakou dobou jsme představili vůni Cowgirl Grass, která byla inspirovaná naším kultovním parfémem Cowboy Grass. I přesto, že byla cool, jsme se rozhodli ji předělat s větším důrazem na květiny. Vůni otevírá šťavnatý akord bergamotu a liči, zatímco květinovému srdci dominuje pivoňka s růžovým muškátem. V základu se mísí nasládlé pižmo a ambra. Ta vůně je velmi westernová, ale takovým moderním a luxusním způsobem,“ vysvětluje David.

parfémovaná voda D.S. & Durga Cowgirl Grass, 50 ml, 4350 Kč, koupíte zde

Značka Heretic Parfum dokazuje, že si právem udržuje své čestné místo si na parfumérském piedestalu. Tentokrát se spojil s Focus Features a přichází s vůní Nosferatu Eau de Macabre, která oslavuje tradiční pojetí krvelačného upíra ve filmu Roberta Eggerse, Nosferatu. Zachytit svět Nosferatu do jedné lahvičky je úkol téměř nemožný. Ale ne pro zakladatele Heretic Parfum – pro něj je to výzva. Zatímco mnozí parfuméři by sáhli po klasických motivech, které si spojujeme s vizí upíra, jako jsou krev, růže, kouř nebo vosk svíček, v Hereticu se rozhodli přenést tuto noční bytost do zcela nového světla. Studený, bledý a průzračný – tento parfém evokuje neklidný chlad, který pocítíte při setkání s přízrakem. Fascinující parfém vás zahalí do dekadentní vůně vadnoucích lilií, sametově veganské ambry a zemité, přesto svěží noty petrichoru. Novinková vůně je jemná i dramatická, spojující temnotu s touhou. Přivádí nás k našim primitivním instinktům a zkoumá hranici mezi člověkem a zvířetem, mezi smrtí a věčností. Nosferatu Eau de Macabre je vůně, která vás bude (pro)následovat, ale jen v tom nejlepším slova smyslu.

přírodní parfém Heretic Parfum Nosferatu, 30 ml, 2990 Kč, koupíte zde