• Styl
  • Design
  • Kancelář jako galerie umění / Jak umělecká díla zpříjemňují práci, vysvětluje konzultantka společnosti Offices Unlimited
Další článek
1 / 14

Kancelář jako galerie umění / Jak umělecká díla zpříjemňují práci, vysvětluje konzultantka společnosti Offices Unlimited

Co se nám vybaví pod pojmem „dokonalá kancelář“? Jak operátoři na zaplněném trhu se sdílenými a coworkingovými prostorami lákají nové nájemce? Nabídky jsou různé, pestrými relaxačními zónami počínaje a sofistikovaným prostředím obohaceným o špičkové umění konče. Unikátní sdílené prostory s velkorysou sbírkou českého současného umění poskytuje společnost Offices Unlimited. Jaká je nyní situace u prémiového konce nabídky sdílených kanceláří v hlavním městě, pro Selected dále vysvětluje konzultantka této společnosti Marie Kantorová. 

Advertisement

Ačkoli si váš šéf pravděpodobně myslí pravý opak, roztěkanost a nestoustředěnost během pracovní doby nemusí vždycky být problém. Pokud je totiž předmětem vaší pozornosti umělecké dílo, může to ve skutečnosti zvýšit produktivitu, snížit stres a navodit mezi zaměstnanci kýženou pohodu. Aspoň to tvrdí nedávný výzkum britské univerzity v Exeteru.
Vedoucí exeterské katedry psychologie Craig Knight se dlouhodobě zabývá psychologií pracovního prostředí. Ve své zprávě vysvětluje, že čisté a strohé pracovní prostředí ještě nezaručuje, že pracovníci budou plně koncentrováni na práci – ba právě naopak. „Pokud pracoviště něčím obohatíte, lidé se cítí mnohem spokojenější a lépe se jim pracuje,“ praví Knight. „Velmi dobrým způsobem, jak toho dosáhnout, je využití umění.“

S jeho závěrem jistě souhlasí i ve společnosti Offices Unlimited, která patří k předním operátorům exkluzivních sdílených kanceláří v Česku. S Marií Kantorovou, konzultantkou společnosti, se potkávám v trendy veganské restauraci na pražské Letné. Místo je to příkladně hip, což se k této oblíbené čtvrti tak nějak hodí. Ovšem, na sdílené officy a coworking je Letná nečekaně skoupá – na rozdíl třeba od nedalekého Karlína. Právě v tepajícím Karlíně, přesněji v Thámově ulici, společnost Offices Unlimited provozuje jednu ze svých exkluzivních sdílených kanceláří, jež mnozí znají i pro její nepřehlédnutelnou dominantu – obří sochařskou instalaci pocházející od Atelieru SAD. Socha byla původně vytvořena na zakázku do hudebního studia a jedná se o abstraktní formu inspirovanou nehmatatelným prostorem hudby.

Obří sochařskou instalaci vytvořili na zakázku v Atelieru SAD... / foto: archiv

Skutečně umění zpříjemňuje zaměstnancům práci, jak tvrdí britská studie? „Jak se říká – Turning Spaces Into Places… umění mění prostor na místo, kde je vám dobře, zvedá estetičnost a jednoduše krásu prostoru,“ míní Marie Kantorová z Offices Unlimited. A pokračuje: „Každý chce přece trávit pracovní čas v hezkém prostředí. Společnosti, které u nich hledají své dočasné, nebo dlouhodobé zázemí, se prý jednoznačně shodují na tom, že je oslovil design našich kanceláří.

„Myslím, že umějí ocenit, že například osvětlení, které je dominantou naší recepce, je od české společnosti Bomma a nejedná se o plastovou kopii. To platí i u pláten, které naše prostory dělají unikátními. Propojujeme umírněný design se zásadní dominantou ve vysoké umělecké, a troufám si říct, že i společenské kvalitě.“

Konzultantka společnosti Offices Unlimited Marie Kantorová (vlevo) s kolegyní Kateřinou Burešovou... / foto: archiv

Vyjma pražského Karlína se další sdílené officy Offices Unlimited nalézají mj. v Nuslích, v ulici Na Příkopě, anebo nejnověji ve Stodůlkách. Společné všem těmto unikátním prostorám je rozmáchlá sbírka českého současného umění, kterou ve společnosti Offices Unlimited postupně budují. V současnosti ve sbírce nechybějí taková jména jako Kintera, Pisařík, Kaláb, Cimala a mnozí další.

„Máme rády třpytivá plátna Petra Písaříka a plátna Michala Cimaly pro jejich odvážnost a vysokou barevnost,“ říká Marie Kantorová. A pokračuje ve vyjmenovávání dalších pozoruhodných děl, která nenajdete ve výstavní síni, ale na tamějších chodbách a kancelářích: „Milujeme nekonečná množství ‘vajec’ od Jana Kalába – díla působí uklidňujícím dojmem a jsou neuvěřitelně praktická. Máme jich desítky a vždycky je dokážeme nakombinovat barevně i velikostí kamkoli.“

Kantorová dále vyzdvihuje minimalismus a dokonalou barevnou vyváženost Prokopa Bartoníčka. „A nesmím zapomenout na dílo Hany Babák,“ zmiňuje další zastoupenou umělkyni, u jejíž plastiky se prý každý rád zastaví. „Je jako pulzující srdce našich kanceláří,“ říká. Totéž prý platí i pro „překrásný lustr od Jitky Škopové, který plní i akustickou funkci“. 

K nabídce společnosti Offices Unlimited vyjma špičkového servisu, kdy se nájemce nemusí prakticky o nic starat a získává plný servis s flexibilní dobou nájmu, patří i celková estetika všech nabízených prostor. Tu má na starosti již zmiňovaný oceňovaný pražský Atelier SAD. 

Nemohou se vzácná díla v kancelářích ale poškodit? „Při častém stěhování se to samozřejmě stát může a také se to občas stává. Třeba se nám přihodilo, že plátno od Petra Pisaříka bylo proraženo hřebíkem. Další plátno zase bylo úplně zkroucené,“ říká Marie Kantorová. A doplňuje: „Na druhou stranu, díla jako například rozměrné plastiky z kanceláří nestěhujeme, to ani nejde.“

Jako příklad uvádí plátno od výtvarníka Petra Písaříka s rozměry 140 x 350 cm. „S tím jsme zažili malé dobrodružství, když jsme jej do čtvrtého patra stěhovali plošinou.“
Umělecká sbírka společnosti Offices Unlimited se nalézá většinou ve společných prostorách. „Případně podle dohody umístíme umělecký artefakt přímo v jednotce užívané klientem,“ doplňuje Kantorová.

Trh se sdílenými office prostorami každým rokem roste a nedávná covidová pandemie vše ještě uspíšila. „Nedávno jsem byla s kolegyní na konferenci v Amsterdamu. Zaznělo tam mimo jiné, že ve vývoji coworkingových služeb jsme díky covidu poskočili o dvacet let kupředu,“ říká Marie Kantorová z Offices Unlimited. „Platí, že pokud by šest procent běžných kanceláří šlo do sdílených, navýší se počet sdílených kanceláří o sto deset procent. Potenciál je tu obrovský.“

Struktura nájemců se v Offices Unlimited v poslední době rozšiřuje o pobočky nadnárodních společností. „Základní struktura ale zůstává stejná. Jsou to hlavně startupy založené manažery ve středním věku, kteří odešli z korporátu a založili si vlastní byznys,“ dodává na závěr.