Další článek
1 / 22

Milan Design Week / Světový český design, který vám letos nesmí uniknout

Polovina dubna patří jedné z největších mezinárodních událostí v oblasti designu nábytku a interiérových doplňků. Milan Design Week je místem setkávání profesionálů v oboru a odhalování kolekcí, které zahýbou světem designu v následujících měsících. Letos se zde prezentovalo sedm výrazných českých výrobců, o jejichž novinkách ještě hodně uslyšíme.

Advertisement

Milánský týden designu, jehož středobodem je veletrh Salone del Mobile s historií sahající až do roku 1961 je jednou z nejprestižnějších světových přehlídek nábytku a interiérových doplňků. Za roky působení se na tradiční salon nabalil bohatý doprovodný program, který každoročně v polovině dubna napumpuje designem celé město. Výrobci se v rámci Milan Design Week prezentují nejen tradiční „indoor“ formou pod jednou střechou, ale také v rámci pestrého doprovodného programu. Takzvaný Fuorisalone (doslova „mimo hlavní salon“ nebo „venkovní salon“) sestává z kreativních prezentací v showroomech ale třeba i palácích a veřejném prostoru po celém Milánu. Hlavní město módy se tak na týden promění v epicentrum designu, vyhledávané profesionály v oboru i všemi, kterým záleží na vzhledu a příběhu věcí, jež je obklopují. A české značky byly i letos v centru dění.

Tradiční, futuristický i „instafriendly“. Český design umí zaujmout a není divu, že některé z našich prezentací v týdnu konání Milan Design Week díky svému fotogenickému ztvárnění dominovaly na sociálních sítích. Mezi hlavní hvězdy patřila podmanivá křišťálová „diskotéka“ Crystal Beat od Preciosy. Instalaci, rozehrávající dynamiku prostou, navrhli kreativní ředitelé Preciosa Lighting Michael Vasku a Andreas Krug. Jejím leitmotivem je spojení motivu pixelu jako základní stavební jednotky obrazu, funky barev a rané herní grafiky. Crystal Beat je tak oslavou vracejících se kulturních trendů předchozích generací, které ale silně rezonují jak u „pamětníků“ tak současné generace Z.

Prožívat a zachycovat vlastní stylizované světy umožnila také monumentální venkovní instalace značky Re/Creation značky Lasvit, která nadchla i kritiku festivalu. Redefinuje vztah mezi sklem a architekturou a její název odkazuje na inovativní techniku volného rozprostírání roztaveného skla do formy. Ústředním bodem je instalace Porta, navržená uměleckým ředitelem společnosti Maximem Velčovským. Využívá zkušenosti značky v oblasti řemeslných skleněných fasád a představuje různé aspekty taveného skla – precizně zvládnutou techniku výroby, variabilitu i kreativitu, reprezentovanou třeba „retro“ vzory z ikonických vzorníků pro dveřní výplně.

Pohlcení nekonečným dosahem designu zažily fronty návštěvníků s mobilními foťáky v pohotovosti uvnitř spektakulární metalické kapsle na šesti kolech: Designblok Cosmos dovezl na další „štaci“ deset originálních skleněných děl z dílny nejzvučnějších jmen české designové scény. Cílem autora instalace, designéra Jana Plecháče, bylo podle jeho vlastních slov „vytvořit pořádnou show, pojízdný cirkus, který představí návštěvníkům design v trochu jiném světle“. Výsledek se dá popsat jako výjimečná souhra rozličných objektů, které na pozadí 170 zrcadel tvoří iluzi vesmírně nekonečného kaleidoskopu. Lepší je ale zažít tento designový stav beztíže naživo.

Mistři skla a světla. Touto zkratkou je český design často vnímán v zahraničí. A podtrhují to jak výše zmíněné značky, tak třeba výrobce osvětlení Brokis, jehož produktové linie charakterizuje čistý, až minimalistický styl, který nechává vyniknout struktuře materiálů. A také inovativní a udržitelný přístup k výrobě skla v podobě materiálu Brokisglass. Při jeho výrobě značka využívá skleněných střepů, které vznikají jako vedlejší produkt při výrobě svítidel v produkci sklárny, čímž přispívají k významné redukci množství zbytkového skla. Brokis se na milánském týdnu designu letos prezentuje nových produktových řad v čele s kolekcí Starcloud a Spectra designérky Lucie Koldové. Svítidla mohli návštěvníci doslova zažít jako součást do detailu vyladěného interiéru v prostoru Eurostyling Showroom, v němž se světlo perfektně doplňovalo s designovým nábytkem.

Sebevědomý redesign nábytkářské ikony předvedl lovebrand Ton: Na milánském týdnu designu ukázal, jak může vypadat spojení historie a inovace: Odvážně sáhl po své naprosto ikonické židli č. 14, která je některými odborníky považována za první skutečný designový kousek historie a dal ji do rukou designéra Jiřího Krejčiříka. Vznikl tak objekt, který současnou formou vzdává hold legendě. Pod rukama švédských mistrů designu, studia Claesson Koivisto Rune pak vznikla sériově vyráběná novinka: „čtrtnáctka“ pro budoucnost, lehká jako pírko díky tradičnímu ohýbanému dřevu a výpletu z pružné, ale pevné síťoviny, jakou můžeme běžně znát třeba ze sportovní obuvi. Novinka se prodává pod označením 314, které symbolicky odkazuje k motivu kruhu, který se stal leitmotivem nové vizuální identity značky.

Neokázalý luxus odolává živlům. Alespoň v podobě venkovního nábytku značky Todus to platí zcela jistě. Specifický obor venkovního nábytku dříve na veletrzích tradičně reprezentovaly spíše italské, francouzské nebo třeba španělské značky. Todus ale ukazuje, že „vymazlené“ posezení na terasu nebo k bazénu umějí vyrábět i v Opavě. Důvodem není globální oteplování a přesun našich středoevropských životů do exteriéru, ale sázka firmy s třicetiletou historií na spolupráci s designéry a „niche“ segment elegantního venkovního nábytku z lakované oceli a prémiových odolných tkanin, které jinak potkáme třeba na čaloněném posezení na palubách jachet. S touto produkcí uspěl Todus nejprve ve světě a až v posledních letech se stává pojmem i v Česku. Vizuální linii produktů určuje dlouhodobá kreativní spolupráce s belgickým Studiem Segers, které stojí i za designem novinky, modulární venkovní pohovky Dongo.

Meze českého designu nekončí na hranicích. Všechna česká želízka v letošním milánském tavicím kotli designu jsou shodou okolností členskými značkami Asociace českého průmyslového designu. Ta sdružuje české výrobce s většinovou lokální produkcí, kteří systematicky spolupracují s výraznými jmény českého i světového designu a pomáhají tak rozšiřovat hranice tuzemského designu daleko za české hranice. Výsledkem takové spolupráce je nejen významná úroveň exportu a zahraničního působení těchto značek, ale právě také úspěch na veletrzích. Milánský Salone del Mobile se svou šedesátiletou tradicí patří mezi ty světově nejvýznamnější a naše stopa na něm je výrazná i díky designovému, až uměleckému ztvárnění expozic, které navazuje na kvalitní historii českého výstavnictví.

Každodenní radost z užívání běžné věci, kterou může bát třeba vodovodní baterie nebo sprcha, zhmotnila instalace Rolling Foams značky Ravak. Šéfdesignéři značky Roman Vrtiška a Vladimír Žák navodili návštěvníkům onen pocit, který se dostaví, když nás po dlouhém dni zavalí měkká bílá pěna ve vaně. Radost z všedního momentu a zaměření na detail určuje i přístup designérů k všednímu produktu: Dobře ho ilustruje jedna z pěti nových produktových řad značky, sebevědomá kolekce baterií Domino, jejímž prostřednictvím vnáší Vrtiška s Žákem do našich koupelen nekonvenční odstíny jako rose gold, černá nebo matně bílá, ale i každodenní radost z  užívání běžné věci. Ta byla v instalaci Ravaku povýšena ještě na vyšší úroveň, než si může většina z nás dopřát doma – přímo z umyvadlového kohoutku zde totiž teklo šumivé víno. Český design umí žít!