Další článek
1 / 13

Nová mobilita / Jak se s EV dostat napříč Polskem k Baltu a zpět

Vlajková loď automobilky Kia EV9 GT line je ohromné SUV, které jezdí jen na elektřinu, a tací, kteří zatím nejsou obeznámeni s nastupujícím automobilovým trendem, by v tomto případě opět měli předsudky hodit za hlavu, tvrdí Lukáš Rychtařík, který naložil rodinu a vypravil se s tímto obřím EV na sever Polska. 

Advertisement

Vlajková loď značky Kia se prodává ve dvou variantách co do uspořádání interiéru – můžete mít šesti-, anebo sedmimístnou variantu. A nutno podotknout, že i sedm míst nabízí plnohodnotný prostor pro cestování všem pasažerům. 
Korejská automobilka v případě tohoto SUV přišla s nekompromisním designem, který ohromí snad každého kolemjdoucího, auto budí velkou pozornost, a je jedno, jestli se libí, nebo ne, zastaví se každý. Design exteriéru jakoby se inspiroval u vojenských aut z druhého pokračování série Vetřelec od Jamese Camerona – žádné kudrlinky, jen přímé surové linky, které spolu ladí a vytváří impozantní dojem. K tomu přispívají také vesmírné designy nabízených jednadvacetipalcových kol. 

Hmotnost vozu přesahuje 3 200 kilogramů. Ano, není to překlep – přidejte ještě 300 kilo a nestačil by vám řidičák na osobní auto. Jasně, nebýt baterek a EV pohonu, tak by takto velké auto vážilo o pár stovek kil méně. Ale právě EV pohon vytváří wow efekt, kdy se na první pohled težkopádné auto odpíchne z místa a velice kultivovaně vás uvede do pohybu. Nečekejte žádný elektro efekt známý z menších a lehkých EV aut, EV9 umí vystřelit z místa, ale vše se děje tak nějak kultivovaně a s noblesou.  
S ohledem na váhu, velikost a výkon 283 kW nepřekvapí, že spotřeba hravě přesahuje i 25 kW/h při dálniční jízdě. Během týdenního brázdění dálnic a okresek na polském pobřeží jsme tuto spotřebu několikrát i překonali. Pod 20 kW/h je možné se dostat převážně u městského pojíždění, kde si s kapacitou baterie 99,8 kW sáhnete s přehledem i na dojezd 550 kilometrů. 

Nabíjení modelu EV9 může probíhat rychlostí až 200kW/h, nám se povedlo najít hypercharger přímo u stadionu fotbalového klubu Lech Poznaň, a tak jsme během pětatřiceti minut stihli obhlídku svatostánku, do auta nateklo více než 70 kW eletřiny a dalších 400 kilometrů jsme již nestavěli. 
 
Auto má na délku 5010 milimetrů, rozvor náprav je úctyhodných 3100 milimetrů a díky tomu je v kabině místa více než dostatek. Materiály, které v interiéru převažují, jsou prémiové, všude najdete měkčené plasty pocházející z recyklovaných materiálů na rostlinné bázi, vše velice solidně zpracované.  
Ovládací prvky jsou soustředěné do trojitého panoramatického displeje. Nicméně, nezapomnělo se ani na analogové ovladače hlasitosti audi. Tohle jsou maličkosti, na které by i ostatní výrobci aut měli myslet více. 

S autem jsme najęli více než 1500 kilometrů a ke konci našeho výletu se v něm cítíme jako doma. Hledat jakákoli přirovnání k tomu, jak byla korejská auta obecně vnímaná dříve a kam se dostala dnes, je už zbytečné. Kia má svou jasnou pozici na trhu, vytváří si de facto vlastní kategorie – stejně tak je tomu u vlajkové lodi EV9 – a zákazníci k tomuto modelu mohou přistupovat zcela bez předsudků.  

Zda se pojetí a ztvárnění auta strefuje do vkusu zákazníků, je indiviuální věc, ale ve výbavové úrovní GT line pořídíte kolem 2 milionů korun skvělé auto, které vám bude sloužit, doveze vás pohodlně, bezpečně a v luxusu všude tam, kam budete potřebovat, a na pár let budete patřit i k těm, co mají kuráž a odvahu v designové oblasti předbíhat dobu.