• Luxury living
  • Designové doplňky
  • Rožni to! / Jak se český brand stal největším světovým výrobcem exkluzivních porcelánových vypínačů a zásuvek
Další článek
1 / 16

Rožni to! / Jak se český brand stal největším světovým výrobcem exkluzivních porcelánových vypínačů a zásuvek

Česká značka KATY PATY je největším světovým výrobcem porcelánových vypínačů a zásuvek. Jako jediní „oblékají“ porcelán do pestrých barev a garantují luxus jedinečného vzhledu, ale i padesátileté záruky. Zakladatel značky Patrik Pokorný pro Selected vzpomíná, jak to všechno začalo.

Jedna z mála posledních vysočanských hrázděných budov, působivý „domeček“ na břehu říčky Rokytky, přitahuje pozornost především po setmění: prosklenou stěnou prostupuje atmosféra teplého světla mnohem dál než na těsně přiléhající cyklostezku. Uvnitř malebné budovy, která už dávno neměla stát, se setkáváme s Patrikem Pokorným, zakladatelem značky KATY PATY, největšího výrobce porcelánových vypínačů na světě.

Budova, kde se nacházíme, je takzvanou nouzovou stavbou, která se ale dochovala až do dnešních dnů. Byla postavena zhruba před sto lety a původně sloužila jako velké zahradnictví, kde se ve sklenících pěstovaly tulipány.
„Celá stavba je původní. Pouze jsme vybourali cihlové výplně a dali místo nich izolační trojsklo a upravili interiér,“ vypráví Patrik o vzniku netradičního showroomu. Zvenčí prosklené stěny vede cyklostezka, po níž proudí spousta lidí, kteří zvědavě nakukují dovnitř, na stěny, poseté barevnými „puntíky“ vystavených vypínačů a zásuvek, ozářené měkkým světlem barevně i stylově ladících svítidel.
Najít vypínače a zásuvky na míru vlastním představám. To byl impuls, na jehož základě značka KATY PATY před sedmi lety vznikla.

Patrik s partnerkou Katarínou Rothovou hledali pro svou dřevostavbu porcelánové tehdy nesehnatelné porcelánové vypínače v černé barvě. Nenašli nic, co by je nadchlo, a tak se do výroby rozhodli pustit sami. Nejtěžší bylo na začátku najít odborníka, který by poradil, jak výrobu řemeslně uchopit. „Jednotlivé součásti produktů takzvaně ‚padají‘ do sebe a jejich tvar musí být dokonale přesný,“ vysvětluje Patrik jedno z hlavních úskalí porcelánových produktů. Nakonec našli starého mistra, který je naučil, jak s porcelánem pracovat.

Značku založil Patrik Pokorný s partnerkou Katarínou Rothovou... / foto: archiv

„Porcelán se vyrábí tak, že se porcelánová hmota, která vypadá jako mléko, nalije do sádrové formy, která z ‚mléka‘ vysaje vodu a zůstane skořepina, takzvaný střep. Jeho tloušťku pak ovlivňujeme délkou doby, po kterou hmotu ve formě necháme,“ popisuje. Katarína a Patrik začínali se sádrovou formou za pár tisíc. První úskalí přinesla myšlenka barvení porcelánu. „Mistr nám řekl, že to nejde, a že to nikdo nedělá. Nakonec jsme kýžené barevnosti docílili pomocí speciálních pigmentů, které se vypalují při neuvěřitelné teplotě až cca 1400 stupňů. Tím se barva zataví do glazury a je nesmrtelná. Takové speciální barvy se vyrábí jen v Americe a v Německu.“

“Jsme jedni z mála, kdo barví porcelán. Dělá se to tak, že se skořepina nastříká barvou a pak se dá vypálit na 1200 – 1300 stupňů. Barva se takzvaně zataví do glazury. Potom je barva nesmrtelná...”

Barvou, kterou dostaly jejich úplně první vypínače, byla grafitová. „Nakonec jsme usoudili, že černé by byly do naší dřevostavby příliš výrazné, a rozhodli jsme se pro tuto ‚potlačenou černou‘. Když pak do interiéru přišel architekt a řekl, že něco takového nikdy neviděl, že porcelán nikdo nebarví, dal nám impuls se pustit do výroby,“ uzavírá Patrik první kapitolu vzniku jejich firmy, která dnes své produkty vyváží do Evropy, USA nebo třeba Izraele. I na našem trhu se jí ale daří – Češi stále častěji sahají po „kvalitě na celý život“ a jsou navzdory předsudkům otevřeni i netradičnímu barevnému portfoliu značky.

Pastelové, metalické, odvážné i decentní. Barvy jsou pro značku KATY PATY signifikantní. „Jsme jedni z mála, kdo barví porcelán. Dělá se to tak, že se skořepina nastříká barvou a pak se dá vypálit na 1200 – 1300 stupňů. Barva se takzvaně zataví do glazury. Potom je barva nesmrtelná a povrch je odolný a nijak nedegraduje. Podařilo se nám perfektně vyladit a udržet barevnost a barevnou stálost i napříč kolekcemi s časovým odstupem, a vyrábíme také černý glazovaný mat, který nezanechává otisky. To nikdo jiný nenabízí,“ shrnuje Patrik. Značka je jedinečná i v tom, že nesází pouze na retro styl – naopak razí myšlenku, že porcelán je nadčasový materiál.

A tak vznikla kolekce s příznačným názvem Pura. Produktový designér Jaroslav Juřica jí vtiskl minimalistické, ladné a oblé tvary, které dokonale souzní s moderním interiérem, ale nezapadnou v něm – naopak. Lesklé, matné či duhově metalické provedení, barvy od elegantní černé, temně fialové, přes pastelové až po výraznou leskle i matně zlatou. Takový „finiš“, spolu s jedinečným tvarem, dělají z vypínače designový doplněk, šperk, který podtrhne vytříbený styl interiéru ještě dávno předtím, než ho zařídíme nábytkem a doplňky.

Ani v klasických kolekcích Roo nebo Colona ale značka nesází jen na tradiční bílou a černou – naopak. A fakt, že se vypínač skládá ze tří částí, umožňuje poskládat si až vpravdě eklektické, tříbarevné kombinace.
„Spočítali jsme, že z jednotlivých dílů lze vytvořit asi 27 tisíc kombinací,“ Patrik ukazuje vypínač s černým rámečkem, bílým středem a červenou klapkou a zmiňuje i odvážnější varianty: „Měli jsme třeba velkou zakázku do Belgie, kde chtěli zlaté vypínače se zelenými klapkami. Je to hodně zvláštní kombinace, ale když člověk ví, co dělá, a sladí to s interiérem, může vzniknout opravdu jedinečný styl.“

Žádný software, jen poctivé řemeslo. Výslednou podobu porcelánových produktů nelze nijak naprogramovat nebo počítačově vymodelovat. „Je to opravdové řemeslo a finální tvar vzniká na mnoho pokusů – třeba u kolekce PURA trvalo dva roky, než to ‚spadlo‘ to toho krásného tvaru oblého polštářku,“ vysvětluje Patrik. Jde ale o materiál, který – pokud ho při instalaci neupustíte na dlažbu – vydrží celá desetiletí. Životnost porcelánových komponentů výrobce garantuje padesátiletou zárukou. Mimořádně odolný je i vnitřní mechanismus elektrického strojku vypínače od českého výrobce Obzor se zárukou na 10 let. Ve skutečnosti je ale životnost ještě delší a výhodou je i to, že jde dokupovat i jednotlivé díly – třeba jen klapku.

“Nyní už lidi při výběru ovlivňuje nejen udržitelnost materiálu, ale opět i kvalita, krása a přidaná hodnota...”

Porcelán je navíc vynikající izolant a plast ho nahradil jen proto, že nabídl nižší cenu. „Nyní už ale lidi při výběru ovlivňuje nejen udržitelnost materiálu, ale opět i kvalita, krása a přidaná hodnota,“ dodává Patrik Pokorný. Kromě zmíněných – dnes téměř nevídaných – záruk, je to samozřejmě vizuální a dekorativní potenciál tak obyčejné věci, kterou forma a barva dokáže povýšit na interiérový šperk. Portfolio značky je široké a zahrnuje kromě jednoduchých vypínačů i ty s časovačem nebo stmívačem a konvenčních zásuvek také speciální zásuvky s USB zdířkami či vstupy pro televizní anténu nebo internetový kabel. V nabídce jsou i spojované, vícenásobné rámečky, použitelné třeba v kuchyních.

Problematika porcelánu je v jeho vnímání. „Spousta lidí ho stále chápe jako starý nebo retro materiál,“ říká Patrik. A to je trochu škoda. Kromě kolekce Pura zapadnou do moderního interiérů i „klasické“ produkty v netradičním barevném provedení. Kulaté vypínače s otočným mechanismem v zářivých nebo pastelových barvách se budou vyjímat v eklektických interiérech nebo třeba i v dětském pokoji. Pestrá barevná paleta je shodná pro všechny kolekce a promítá se i do relativně nově vzniklé řady svítidel, která sází na jednoduchost, lehce industriální styl a poctivou řemeslnou práci. „Nejprodávanější ze svítidel je model Roto, který je svým designem i barevným provedením sladěn jak s vypínači Roo, tak s kolekcí Pura a nabídka svítidel koresponduje s barevným portfoliem kolekcí,“ popisuje Patrik.

Nabízí se tak třeba hravá možnost umístit jich do interiéru více a sladit barvu jednotlivých svítidel s vypínači, které k tomu kterému světlu patří. Svítidla KATY PATY ale přinášejí i další přidanou hodnotu v propojení dvou českých tradic: „Náš nápad spojit dvě řemesla a pracovat s českým křišťálem dal vzniknout lampě s názvem Campana se stínidlem z foukané skořepiny.“ I tato novinka je k dostání jak v neutrálních, tak pro značku typických hravých barvách. „Nebojíme se kombinovat i více barev v rámci jednoho interiéru. Učíme klienty, ale částečně i architekty, aby se nebáli barev. Na barvy jsme specialisté a právě v barevnosti spočívá naše originalita,“ uzavírá.