Další článek
1 / 13

Produktový návrhář Martin Foret / Proč se designové kolo nemá krčit v koutě

Cyklistika je sport, způsob dopravy, ale taky výzva, vášeň, elegance, smysl pro design, životní styl. „Nikdy to není jen o kole. Všechny zážitky s ním spojené zároveň souvisí s nějakou situací nebo lidmi,“ říká designér Martin Foret, díky jehož věšákům prostupují bicykly do našich interiérů.

Současní výrobci zejména silničních kol stále častěji kladou důraz na design: monochromatické rámy v unikátních barvách, prémiové materiály, elegantní tvary. Jako by už předpokládali, že tohle kolo nebude opřené v koutě.

„Mám radost, že kola dnes vypadají po grafické stránce mnohem čistěji, než tomu bylo dříve,“ přitakává Martin Foret, designér, který pracuje na minimalistických bytových doplňcích především z kovu. Jeho signature designem je právě nástěnný věšák na kolo Srdce, který si svou pozornost v interiéru přitáhne i tehdy, když na něm právě nevisí třeba Specialized Aethos nebo Pinarello Dogma.

Martin Foret se svým nástěnným věšákem na kolo s názvem Srdce / foto: archiv

„Kolo v interiéru je dost výrazný prvek, který nejlíp vyzní, když má kolem sebe nějaký volný prostor,“ říká designér. Pro něho samotného je kolo sportem i životním stylem a rád vyhledává projekty, které vášeň pro cyklistiku propojují se světem designu, často formou pop-upů.

„Je fajn sledovat a hledat si tyhle dočasné výstavy, kde člověk uvidí vybrané novinky od výrobců vystavené v zajímavém kontextu. Třeba kluci z Repete (český výrobce ocelových rámů kol) měli vloni moc pěkný pop-up kousek od jejich dílny v kavárně Ronin na Vinohradech, nebo značka Festka v salonu Hairmates, kde jsme měli dokonce spolupráci jejich kol a mých držáků,“ dodává.

„Ostatní značky jdou trochu jiným směrem než já. Dělají z mého pohledu fajn věci, jen to není úplně do interiéru, ale spíš do chodby nebo garáže. Ze začátku jsem také uvažoval, že by bylo fajn mít vše pohromadě, kolo, helmu, dres, boty a podobně,“ vypráví designér o myšlence, která už by podle něl byla na úkor čistoty designu. I proto od ní upustil. Pokud zvolíte stejnou cestu, bude to fungovat. „Raději bych nešel do nějaké samovýroby, výsledek je pak většinou polovičatý. Všichni známe, že když člověk dělá něco poprvé, většinou se nevyhne chybám, nebo alespoň ne úplně ideálním řešením.

Pokud jde o kolo, jezdí Martin Foret na silničním Treku, ale… „Jako každý, koho se zeptáte, nejlepší je mít kol víc, na různé situace, do města, do lesa, na stezku. Kdybych mohl, tak bych podpořil místní výrobce, kteří dělají fakt krásna kola s dobrým osazením: Na silnici bych bral Festku a na gravel Repete. Do města pak Urban Tokiobike z Karlína. Designově se mi libí Canyon, kde si vybere snad každý. Ale rád bych si zkusil i vrcholné řady od značek jako Pinarello nebo Colnago.

„Myslím, že člověk by si měl pořizovat takové věci, u kterých využije jejich potenciál,“ říká s tím, že závodní lyže si také nekoupíme tehdy, když sotva sjedeme kopec. Vysoká cena není vším, a to platí i u designu.

„Nikdy to není jen o kole. Všechny zážitky s ním spojené zároveň souvisí s nějakou situací nebo lidmi,“ říká Martin Foret. „Na jeden vtipný moment si vzpomínám, když jsem asi v patnácti jel z Kroměříže domů do Uherského Hradiště. Už byla tma, neměl jsem světlo a v lese v kopcích kolem Bunče, což je slušné stoupání, jsem dva metry ode mě (ale je klidně možné, že to bylo metrů dvacet) uslyšel divoké prase. Ten tón byl tak hluboký, že bylo jasné, že to není žádný drobek, a v domnění, že jde určitě po mně, jsem to dvanáctistupňové stoupání vyjel na skoro nejtěžší převod a zastavil se až doma – můj časový osobák na této trati.“

Kolo je prostředkem k nabytí zážitků, které se nezapomínají. Poznávání nových pocitů, míst, lidí i svých vlastních možností. A jak na sebe ty zážitky nabaluje, stává se artefaktem, impulsem k otázkám i vyprávěním – tím spíš, když je součástí prostoru.

+ KAM SI DOJET ZA ZÁŽITKY? 
„Mallorca je známá cyklistická destinace a je fakt skvělá. Celý ostrov cyklistikou žije, jsou tam hotely přímo pro cyklisty s vlastními servisy. Všude si můžete půjčit i opravdu dobrá kola, a když tam nepojedete v hlavní sezóně, tak si celý ostrov užijete i s jeho plážemi, kopci a přírodou,“ doporučuje Martin Foret destinaci, kam se i v aktuální situaci lze bez větších obtíží dostat.

Sám se letos chystá na další životní jízdu, cyklistický trip s kamarádem v rámci společné rozlučky se svobodou: „V plánu máme buď někam přeletět a domů pak na kole, nebo projedeme nějakou část jižní Evropy. Destinaci teprve vybíráme, ale naše výlety „plánujeme“ spíš punkovým stylem – dáme si pár piv a koupíme letenky.“