Další článek
1 / 13

Magické kouzlo monogramu / Proč tolik toužíme po personalizovaných doplňcích?

Písmo má v našem životě nepostradatelnou funkční roli, ale je i prostředkem vyjádření osobnosti, značky i vlastnictví a puncem kvality či luxusu. Typografie je nejen součástí designu, ale dokáže z něj i vystoupit jako jedinečný solitér. Proč jsme používali a používáme iniciály? A proč bychom se jich neměli vzdávat?

Advertisement

LV, YSL, DG a také RLL nebo TH. Počáteční písmena jmen, která jsou zárukou kvality a luxusu. Monogramy, které se staly značkami, jejichž designové ztvárnění si vybavíme okamžitě, aniž bychom museli zavírat oči. Písmena, která se stala symbolem, objektem, ale také opustila rámec svého původního významu a posunula ho na pole designu – a to tak daleko, že tyto iniciály přestáváme vnímat jako počáteční písmena něčího jména, ale znamenají pro nás spíše design, značku či ikonický vzor, který jejich kombinacemi vzniká.

Monogram byl přitom dříve vnímán výlučně jako značka konkrétní osoby, které označený předmět patřil. Prapůvod monogramu, který dnes vnímáme jako symbol určitého luxusu a výjimečnosti, leží ve zjednodušeném podpisu sice urozených, ale negramotných lidí, kterým funkce přinášela do cesty listiny, jež bylo nutné podepisovat. Postupně se z počátečních písmen stala osobní značka, označující vlastnictví věci a předcházející jejich záměně – ve středověku to byly třeba poháry na víno. (Jistě si dovedeme domyslet, že mnohé z nich zachránily svého majitele před úkladnou záměnou za pohár s otráveným vínem, ale také naopak umožnily přesné „zacílení“ na konkrétní osobu.)

Iniciála jako předmět uměleckého zpracování pronikla do odvětví typografie v raném středověku. Nešlo jen o počáteční písmena jmen, ale také textů. Iniciála byla ozdobou a zároveň oddělením uzavřené pasáže textu a ilustrací k jeho obsahu. Sady ozdobných iniciál tiskaři nejdříve nakupovali a později začali cíleně spolupracovat s umělci, kreslíři a řezači písma – dali tak vzniknout jedinečným syntézám tiskového písma, dekoru a ilustrace, které zvyšovaly hodnotu tiskařského díla, ale představovaly i typický „rukopis“ konkrétní knihtiskařské dílny, její poznávací znamení. Výtvarné zpracování iniciál rozšířilo možnosti písma jako svébytného uměleckého objektu.

Značka. Umělecká, obchodní nebo také osobní. Nebo všechno dohromady. Současný design nabízí průnik vším, co iniciály či monogramy kdy reprezentovaly. Můžeme hrdě nosit „cizí“ iniciály na luxusní kabelce, nebo je okořenit o ty své. Možnost personalizace pomocí iniciál nabízí kromě značky Louis Vuitton třeba Gucci, Hermès, Bottega Veneta nebo Burberry – tedy značky, které moc dobře vědí, že dobré jméno je potřeba pečlivě střežit, ale zároveň se nebojí ho ukázat. (Ostatně personalizace dává majiteli možnost nejen vlastnit jedinečný osobní předmět, ale také do jisté míry umocnit dojem jeho autentičnosti a originality.)

“Radnice v Aarhusu je kolébkou jednoho z nejznámějších designových písem. Světoznámý symbol dánského modernismu vytvořili architekti Arne Jacobsen a Erik Møller...”

Design je nepostradatelný, aby mohla iniciála povstat ze změti písmenek a stát se objektem. Někdy se tak poštěstí celému fontu, určenému pro běžné užívání – ikonické „typo“ Helvetica vytvořili švýcarští designéři Max Miedinger a Eduard Hoffmann roku 1957. Dodnes jde o jedno z nejoblíbenějších písem, které se stalo součástí nejednoho loga – třeba americké automobilky Jeep – a často se objevuje třeba na informačních tabulích ve veřejném prostoru. Právě písmo určené pro veřejný prostor má velké ambice stát se ikonou. V našem prostředí se to povedlo bezpatkovému písmu Metron, které v roce 1971 navrhl Jiří Rathouský pro stanice pražského metra.

Radnice v Aarhusu je kolébkou jednoho z nejznámějších designových písem. Světoznámý symbol dánského modernismu vytvořili architekti Arne Jacobsen a Erik Møller. Nadčasovou budovu se strohými tvary exteriéru a interiérem odlehčeným oblými tvary a perfektně řemeslně zpracovanými detaily stojí při návštěvě Dánska určitě za to navštívit. A také si zde povšimnout typografie, kterou určitě už odněkud známe. Sada písma vznikla už roku 1937 a v kontextu radnice odráží ducha doby modernismu a funkcionalismu. Samostatně je ale font tak nadčasový, jako by vznikl včera, nebo možná i zítra.

Design Letters jsou iniciály, které může mít každý, které lze libovolně kombinovat, a které zároveň odráží perfektní provedení a čistou krásu severského designu – luxus v té nejryzejší podobě. Písmena, navržená Arne Jacobsenem pro aarhuskou radnici, ožívají na minimalistických předmětech, která dávají dokonale vyniknout jejich proporcím. Značka Design Letters (jejíž kolekci můžeme zakoupit v obchodě DesignVille) se soustředí pouze na jednoduché předměty denní potřeby (především šálky a talíře), opatřené písmenem, které může být vaše. „Hrnek se jménem“ nepatří do mateřské školky nebo obchodu s kýčovitými suvenýry. Může za ním být příběh a před ním další – ten váš.

Objekty s písmeny jsou velmi oblíbeným dárkem i předmětem, který si kupujeme pro radost. „Právě hrníčky Design Letters patří v Dánsku k jednomu z národních pokladů, na který jsou Dánové patřičně hrdí. Například i na letišti v Kodani je velký obchod,“ říká Katka Horáková, zakladatelka obchodu DesignVille, který prodává pečlivě vybrané kousky severského designu. „Porcelánové nádobí je typograficky i designově zajímavé, hravé a vhodné pro jakoukoliv příležitost,“ dodává. Hrníčky Design Letters podle ní zpravidla kupují milovníci designu se smyslem pro detail jako dárek, který si díky iniciále navíc ani brzy ráno nikdo nesplete.

Personalizovaný dárek. Tak většinou začíná „pouť“ šálků s písmenem. „Mezi zajímavé objednávky jistě patří jedna vánoční, kdy ředitel jisté firmy objednal pro každého svého zaměstnance hrníček s počátečním písmenem jeho jména. Dohromady jich bylo asi šedesát,“ říká Katka Horáková. Ne vždycky ale písmeno zastupuje iniciálu budoucího majitele, ale estetický prvek nebo význam písmena samotného: „Celkově nejčastěji v košíku zákazníků končí typograficky líbivé písmeno M, které co do počtu prodaných kusů vévodí nad ostatními. Naopak, X se prodalo poprvé až v objednávce, kde bylo z hrníčku složeno XOXO, symbolizující polibky a objetí,“ dodává Katka Horáková.