Další článek
1 / 21

Kouzlo Halabala / Jak vzdát hold slavnému návrháři k výročí 120 let od jeho narození

Funkcionalistický nábytek Jindřicha Halabaly pro Spojené uměleckoprůmyslové závody v Brně patří nepochybně k tomu nejůležitějšímu, co české nábytkářství dvacátého století vyprodukovalo. Jasně nezapomenutelné jméno architekta, návrháře a pedagoga Jindřicha Halabaly je také synonymem pro rozvoj masového trhu s nábytkem u nás. 9. května v brněnské galerii KUMST začíná unikátní výstava s názvem Nadčasový design: Jindřich Halabala a UP závody, která připomene 120 let od jeho narození.

Advertisement

Na jeho křeslech či židlích seděl patrně každý, i když o tom třeba ani neví. V legendárním typu křesla typu H 269 si dávaly čaj o páté nejenom naše babičky, ale také si jej oblíbil Karel Čapek a další doboví giganti z uměleckého světa.

Jindřich Halabala (1903-1978) se narodil do rodiny moravského stolaře, a tak měl k nábytku blízko již od dětství. Po studiu na Uměleckoprůmyslové škole v Praze se zaměřením na nábytek nastoupil na inzerát do pražského zastoupení brněnských Spojených uměleckoprůmyslových závodů, a to na pozici vedoucího prodejny. Se značkou se přitom již obeznámil během své studijní praxe.

Dva roky poté byl povolán do brněnské centrály a jeho vliv ve firmě začal postupně sílit. Šikovný mladík dostal příležitost jako vedoucí ateliéru a začal se záhy věnovat i navrhování. Mimo to měl však na starost i distribuci a marketing, časem začal vydávat firemní magazín. Zadání od vedení podniku dostal od počátku jasné, a to vytvářet moderní a kvalitně zpracovaný nábytek, který bude cenově dostupný. Návrhář přání vyslyšel dokonale.

Halabalův záběr byl přitom značně pestrý – od stolků a stojanů na květiny, přes komody, lampy, květinové koberce, židle, až po ikonická křesla s obloukovitými područkami.
Ta se vyráběla ve více variantách, například jako pevné H-269, které si mezi lidmi získalo přízvisko „lyže“, dále například polohovací křeslo H-70 se třemi způsoby nastavení opěradla či jako rozkládací varianta s názvem Siesta. Značné obliby si vyjma křesel vysloužil i klasický Halabalův kávový stolek H-259, kterému se také říkalo „pavouk“.

Návrhář ve Spojených uměleckoprůmyslových závodech pracoval ještě chvíli po druhé světové válce, poté se věnoval zejména pedagogické činnosti a psaní odborné literatury. Ač byly Spojené UP závody v padesátých letech znárodněny, vysoký standard výroby nastavený Halabalou se podařilo ještě několik desetiletí udržet. Po roce 1989 přebrala UP závody společnost Tusculum, později jihočeská Jitona.

Halabalův nábytek se stává čím dál víc vyhledávaným artiklem nejenom u nás, ale také v zahraničí, kde platí za jistě nejznámějšího českého designéra nábytku. O šíření slávy Jindřicha Halabaly se nyní stará zejména společnost Modernista, která jeho nábytkové kusy znovu uvádí do malosériové výroby a podílí se i na květnové brněnské výstavě v galerii KUMST. V portfoliu značky Modernista samozřejmě nechybí ani legendární křeslo H 269.

Více o společnosti Modernista zde, o výroční květnové výstavě tady