Další článek
1 / 12

Jako hippies? Proč vonné tyčinky zažívají velký návrat

Škrtněte sirkou a zapalte si vonnou svíčku. Anebo ne - tentokrát zkuste vonnou tyčinku… Vážně, vonné tyčinky už nejsou jen doménou duchovnějších obyvatel studentských kolejí, nebo čajoven, je to segment, který stále více oslovuje přední prémiové značky.

Advertisement

Před třiceti lety se v českých městech objevovaly první čajovny a obchody s tradičními asijskými produkty. Jedním z „horkých zboží“ tenkrát bývaly vonné tyčinky, jež svou vůní navozovaly správnou duchovní a hippie atmosféru a staly se nezbytnou součástí studentského bydlení začátku devadesátých let. Nyní jsou zpět v podání luxusních výrobců. A naštěstí nevoní po pačuli.

Vonné tyčinky momentálně zažívají svou renesanci a významně vstupují do světa interiérových vůní. Mám ve svém okolí známé, kteří ve vonných tyčinkách nyní jedou ve velkém. „Každý večer si zapálím tyčinku, chvilku si zadýchám svůj rituál na čtyři vteřiny vdech, na šest výdech, a pak koukám na Netflix,“ povídá mi kamarádka, když po dni zapřaženém v jednom konferenčním hovoru za druhým potřebuje trochu vypnout.

Jsou tací, kteří v návratu vonných tyčinek spatřují souvislost s pandemií Covidu. Nejenže parfumérský byznys patří k nejzasaženějším – duty free obchody na letištích nefungují, současný online prodej novinek stěží uspokují zákazníky bez možnosti předchozího vyzkoušení. Dodávky parfumérského alkoholu jsou rovněž omezené a k tomu Covid přináší nežádoucí účinky, jakými je i chvilková ztráta čichu. To vše prý ovlivňuje naše součásné vnímání vůní a jejich nové trendy.

Značka Gucci nedávno přišla s bambusovou variací na vonné tyčinky, jež uvolňují opojné vůně břízy a pomerančových listů. Přísada včelího vosku v nich má evokovat řemeslnou florentskou dílnu.
V popředí současného hype po vonných tyčinkách rovněž stojí kalifornské „terapeutické parfumérství“ Bodha založené před šesti roky aromaterapeuty Emily a Fredem L’Ami. V jejich portfoliu je i nová vůně s názvem Tenderness, jež přináší aroma růží, gerania (kakost) a lístků japonské byliny šiso (perila křovitá).
A stranou současného trendu vonných tyčinek nezůstává ani český parfémový dům Pigmentarium založený v roce 2018 Tomášem Ricem a Jakubem Hiermannem. Tento původem stěžejní element náboženských obřadů slaví svůj velký návrat, hlásí pánové. Pro inspiraci se vydali na Srí Lanku a výsledkem je čtveřice rozličných aroma – Kâshân Rose s vůni růží, nasládlá Santal Blues, Moroccan Mint s vůní mátového čaje a „královna noci“ Jericho Noir. Vůně lze pořídit i dohromady ve speciálním balení s deseti kusy od každého druhu.

V Gucci nabízejí bambusovou variaci na vonné tyčinky, jež uvolňují opojné vůně břízy a pomerančových listů / foto: Gucci
Tyčinky s vůní Santal Blues a Jericho Noir od českého parfumérství Pigmentarium / foto: Pigmentarium
Kalifornští „terapeutičtí parfuméři“ Bodha mají novinku Tenderness s aroma růží, gerania a lístků japonské byliny šiso / foto: Bodha