• Styl
  • Móda
  • Z banky do módy / Zuzana Melicharová s brandem JustLove ukazuje budoucnost fashion
Další článek
1 / 9

Z banky do módy / Zuzana Melicharová s brandem JustLove ukazuje budoucnost fashion

Slůvko udržitelnost se v posledních letech ve světě módy ohýbá ze všech úhlů a pohledů, třebaže často bohužel zatajuje svého „Abela“ v podobě greenwashingu. „S pojmy jako je udržitelnost, organická bavlna či fair trade sice operují i prestižní módní domy a velké značky, když se ale ponoříte hlouběji do problematiky, zjistíte, že ne vše je tak, jak se prezentuje,“ říká zakladatelka značky JustLove Zuzana Melicharová. Se svým módním brandem, který minulý měsíc spustil e-shop a představil první kolekce z kašmíru, hedvábí a organické bavlny, se proto vydává svou cestou…

Advertisement

JustLove je fashion značka úspěšné ex-bankéřky, manažerky a nadšenkyně do módy Zuzany Melicharové, která staví na udržitelnosti, nadčasové estetice a transparentnosti. Zákazník u každého produktu například přesně vidí, z jakých nákladů se ten kterých model skládá, a to včetně profitu firmy. Tento přístup významně pomáhá šířit osvětu na téma opravdové udržitelnosti a zodpovědnosti vůči planetě i lidem. Ve svých tiskových materiálech značka vyzdvihuje i principy cirkulární ekonomiky, které samotný pojem udržitelnosti posouvají na další úroveň.

„Zhruba 80 % veškerého vyrobeného oblečení skončí na skládkách a pouze 1 %  se recykluje na textilní vlákna. Tohle zjištění pro mě bylo šokující, a proto jsem hledala způsob, jak se z tohoto lineárního  koloběhu (vyrobit-použít-vyhodit) vymanit,“ vysvětluje pro Selected na toto téma Zuzana Melicharová. A pokračuje: „Přírodní materiály ve 100 % čistotě se velmi lehce recyklují, proto je naprostá většina našeho oblečení vyrobena právě z nich. Naší ambicí je, aby se nám všechno naše oblečení vrátilo, až doslouží svým majitelům, a my ho mohli zrecyklovat zpět na textilní vlákna. O cirkularitu se ale snažíme třeba i při balení. Naše kouzelná krabice z recyklovaného papíru se dá buď znovu zrecyklovat, anebo použít v domácnosti a dělat tak radost mnohem déle.“

Obaly kašmírové kolekce jsou ze speciálního materiálu, který se rozpouští ve vodě a netvoří tak mikroplasty, visačky jsou z rostoucího papíru, takže je můžete zasadit, a vyroste vám luční kvítí. Firma spolupracuje se dvěma sociálními podniky, Storeman zajišťuje logistiku e-shopu, Mypak vyrábí kartonové krabice. Myšlenka cirkularity se tak hezky prolíná i se sociálním aspektem.

“Tím impulsem pro JustLove bylo, když se mě Tomáš Čupr v Rohlíku zeptal: ‘Hele, chceš tohle vůbec dělat?'...”

Zuzana je původní profesí bankéřkou, jak si našla cestu do módního kolotoče? „Asi jako každá žena jsem vždycky inklinovala k módě, ale spíš z toho spotřebního hlediska. Nikdy jsem nebyla nijak výjimečně šikovná, nešila jsem si vlastní oblečení, ani nic nenavrhovala,“ říká. Na první mateřské dostala nápad služby dodávat silonky v pravidelných balíčkách ženám v byznyse, aby pořád nemusely řešit oka na punčochách a vybírat, kam půjdou nakupovat tentokrát. „Pak jsem ale zabředla zpátky do korporátu a nebylo z toho nic,“ dodává. A pokračuje: „No, a tím impulsem pro JustLove bylo, když se mě Tomáš Čupr v Rohlíku zeptal: ‘Hele, chceš tohle vůbec dělat?’“ Odkazoval přitom na známou řeč Steva Jobse ze Stanfordu, ve která Jobs radil, že musíte milovat, co děláte, jinak běžte dělat něco jiného. „Poprvé po asi deseti letech jsem si upřímně odpověděla, že to, co dělám, je skvělý, ale že chci o dost víc dělat módu. A taky jsem věděla, že jestli se teď nevrhnu ze skály, už to nezrealizuju nikdy. A tak jsem se vrhla.”

V myšlence postavit vlastní značku ji od začátku podporoval výše zmíněný Tomáš Čupr, který se rozhodl do JustLove vstoupit i jako investor. „Ambice vytvořit globální fashion label, který bude stavět na principech cirkularity a představovat vysoce kvalitní materiály širší veřejnosti, je mi velmi blízká,“ říká Čupr. „Zuzana má skvělý tah na branku a připomíná mi zapálením mě, když jsem šel dobývat retail a nevěděl jsem zhola nic. A to zapálení a touha jít do totálního neznáma jsou důležité ingredience úspěchu. Zuzana má oboje, proto jí věřím,“ doplňuje.

“Pořád jsem slyšela jenom - látka nedorazila, nemáme dost zipů nebo teď musíme vyrábět pro někoho jiného...”

Nejprve se vydala do Portugalska, kde v půjčeném Mini Cooperu se zapomenutým řidičákem procestovala celý sever, aby mohla najít ty nejlepší obchodní partnery pro výrobu kolekce z organické bavlny dle svých návrhů. Našla opravdu ty nejlepší, kteří vyrábějí i pro takové značky, jakými jsou Victoria Beckham, Kim Kardashian nebo Vampire’s Wife. A v tom byl také problém v okamžiku, kdy se kvůli Covidu zastavily celosvětové dodavatelské řetězce, a tak byl nedostatek všeho, materiálů i výrobních kapacit.

„Pořád jsem slyšela jenom – látka nedorazila, nemáme dost zipů nebo teď musíme vyrábět pro někoho jiného.“ vypráví Zuzana a pokračuje: „Když mi pak v dubnu po stopáté tvrdili, že to všechno stihneme, a že stihneme i tu kašmírovou kolekci, kterou chci na podzim, a já neměla ani peníze, ani první kolekci, řekla jsem si, že musím něco udělat, jinak se zblázním.“

A tak zapíchla prst do mapy, vygooglovala si, kde se chovají kašmírské kozy a vydala se do Mongolska. Sama. V hlavě přitom měla jediný cíl, dostat se až na konec dodavatelského řetězce a vidět na vlastní oči tu kašmírskou kozu, ze které se budou vyrábět její produkty. Podařilo se. Potkala se s pastevci, v jejich jurtách ochutnávala pochoutky ze ztvrdlého kozího mléka, dívala se na to, jak se spřádají kašmírová vlákna a jak se plete finální produkt. „Z osmnácti dodavatelů jsem si nakonec vybrala dvě rodinné firmy, shodou okolností obě vedené ženami, a právě s těmi jsem vytvořila první kašmírové kolekce.“

Svou značku JustLove zakládala již s ambicí globální firmy. „Hrozně mě láká vytvořit něco, co budou znát lidi na celém světě. Mým velkým vzorem je Christian Dior, který začal se svou vlastní tvorbou v poměrně pozdějším věku – stejně jako já – a podívej, co všechno dokázal. Kromě téhle ikonické značky mě inspiruje každou chvíli někdo. Mám velký respekt třeba ke značce Patagonia pro jejich udržitelný přístup, anebo ke Stelle McCartney pro její experimentování v oblasti inovativních materiálů.“

Značka JustLove momentálně nabízí tři linie. Tzv. Portugalská kolekce zahrnuje především organickou bavlnu a launch sety mikin, kalhot a triček inspirovaných Japonskem. „Ale jsou tam také oboustranné šaty z kvalitního hedvábí nebo zavinovací šaty inspirované Diane von Furstenberg,“ doplňuje Zuzana. „Mongolská kolekce je ve stylu od hlavy až k patě v kašmíru. Minimalistický šatník můžete vytvořit z klasických svetrů a roláku a doplnit je o super pohodlné a měkké oversize svetry nebo sety mikina kalhot.“

„Používáme nejkvalitnější kašmírová vlákna kategorie A, takže se jedná o mimořádné kousky. V rámci České kolekce připravujeme hedvábná pyžama, která se ale dají nosit i ven. Chceme, aby se Češky odvážily nosit i něco trochu neobvyklejšího. Krásné na to jsou dost, takže je jen podle našeho hesla Loving You Is Easy trochu povzbudíme,“ dodává na závěr.

Více o značce JustLove zde