• Styl
  • Móda
  • Vysoká móda / Ženy na sobě nesou tíhu světa, říká návrhář a stylista Jirka Hofbauer
Další článek
1 / 28

Vysoká móda / Ženy na sobě nesou tíhu světa, říká návrhář a stylista Jirka Hofbauer

Před pár dny představil svou druhou autorskou kolekci dámského oblečení. Kolekce stylisty, návrháře, ale také redaktora magazínu Selected Jirky Hofbauera nazvaná „Ženy na sobě nesou tíhu světa“ nabízí pod značkou Hofbauer dvacet různorodých looků a několik doplňků jako klobouky nebo kabelky. Jak se kolekce rodila a proč ženy na sobě nesou tíhu světa?

Advertisement

Nová kolekce Jirky Hofbauera čítá civilní denní modely a stejně tak velké večerní róby, vše spolu vzájemně kombinovatelné. Současně uvádí nový termín šití RTM – ready to measure, kterým chce umocnit preciznost krejčoviny a dynamiku reflektování požadavků klientek. „Tím, že jsem pořád víc stylista, uvažuji jinak. Primárně přemýšlím, jak jednotlivé kousky oblečení zkombinovat. Jak s nimi pracovat, aby vynikly, anebo jak je klientky mohou zakomponovat do svého stávajícího šatníku. Což si myslím, že je moje výhoda,“ zamýšlí se stylista a návrhář.

V čem se jarní kolekce liší od podzimní?
Podzimní kolekce čítala 25 modelů, což bylo náročné sousto. Byla to pestrá řada večerních šatů, co se týče barev, materiálů i střihů. Nyní jsem chtěl udělat něco menšího, lehčího, přehledného a současně nositelnějšího. Jedná se prakticky o týdenní šatník ženy. Propojuje jak formální módu, casual, volnočasovou, tak večerní. V kolekci najdete klasické artikly jako sako, kalhoty, rolák, kardigan, tílko, tričko, pouzdrovou sukni či šaty, ale designově a materiálově posunuté.

Co dělá hodnotu oděvu?
Hodnotou oděvu je pro mě nadčasovost. Máme tuto kolekci s označením jaro/léto 2023, ale věřím, že za rok nebude o nic méně aktuální. Sukni z této kolekce doplníte topem z minulého podzimu a budete vše nosit další jaro. Baví mě s módou pracovat jako s nekonečnou, stále navazující a doplňující se řadou.

“Letošní kolekce získala přídomek RTM, což je spojení anglických termínů ready to wear a made to measure. Chci tím umocnit fakt, že kolekce je určená k šití na míru. Tady a teď...”

Není pozdě na jaře představit kolekci jaro/léto?
Není. Nejde o klasickou masovou kolekci, která by byla našita v mnoha kusech od každé velikosti. Jedná se o inspiraci. Chci se vyhnout vznosnému označení couture, proto už minulou kolekci jsem označoval jako zakázkovou. Letošní kolekce získala přídomek RTM, což je spojení anglických termínů ready to wear a made to measure. Chci tím umocnit fakt, že kolekce je určená k šití na míru. Tady a teď. Pro konkrétní klientku. Jsme připraveni nabízet, měřit a šít. Každý jednotlivý look jsme schopni ušít v jakékoli velikosti, a případně uzpůsobit jeho střih nebo materiál. Je to tedy skutečné zakázkové šití. Proto ready to measure.

Proč jsi se rozhodl uvést kolekci bez tradiční přehlídky?
Tím, že se nejedná o kolekci, která by byla masově šitá, neviděl jsem důvod dělat velkolepou show. I jako stylista si mnohem raději sjednám schůzku s designérem a prohlédnu si kolekci v klidu jeho showroomu. Tedy ano, teď mám hlavně schůzky, kdy za mnou chodí klienti a seznamují se s kolekcí. Dáme si kávu, mohou si věci zkoušet a osahat. Povídáme si, a v případě zájmu jim hned skicuji cílený model.

Čím vlastně začíná proces tvorby nové kolekce?
Inspiraci hledám v pocitu. Nejde jen o jeden konkrétní motiv. Jde o fúzi emocí, pocitů, vjemů. Jsem velmi emoční člověk. Potřebuji vnímat materiály, komponenty, možné doplňky, dobu, hudbu, vůni, chuť, nebo třeba jen jednu větu. Inspiraci nacházím v silných detailech. Určitě mě inspiruje civilnost, ne všednost, ale civilnost. První kolekce byla velmi opulentní, chvílemi až kostýmní. Asi jsem si tím nahrazoval utlumenou dobu během covidu. Tahle kolekce je denní, nositelná, kombinovatelná, užitná.

Do kolekci jsi zapojil také další umělce…
Asi nejvýraznější jsou klobouky z dílny hatmakera Pavla Vaňka. V tvorbě tria klobouků jsem mu dal volnou roku. Znal jednotlivé modely, barvy, materiály a vše jsme řešili přes WhatsApp. On v jeho dílně ve Smrčné, já v Praze nebo v Brně. Přesně pochopil, jakým směrem se mají klobouky ubírat. V kolekci byla poprvé i kabelka, kterou stylizovanou růží vyzdobil writer David Pajer. Avantgardní doplněk ve tvaru zlatého nosu vytvořil výtvarník David Velčovský. Velmi zásadní byly růže z ateliéru Tamáse Vígha, které nafotil Michael Dvořák. Fotografie jsme následně použili i v kolekci.

Kolik vytvoření takové kolekce stojí?
Hodně, pokud počítáte faktické věci, jakými jsou materiál, komponenty a lidská práce. Nevyčíslitelně, pokud tam zahrnu svůj emoční čas strávený nad kolekcí. Na kolekci jsme fakticky pracovali od října 2022. Už předtím jsem si ji dával dohromady v hlavě. Pracovalo se na ní do posledního dne před focením. Pracuji s nákladnými materiály. Každý knoflík a korálek je vybírán s velkou péčí. Pro umělce je velmi důležité cítit podporu. Jen pak může pracovat bez starostí a soustředit se pouze na výsledek. To se mi díky všem povedlo. Nebudu lhát, že kolekce byla finančně náročná. Vznikla nejen díky vytrvalé energii celého týmu, ale i za finanční podpory společnost SFG Holding.

“Reagoval jsem i na poptávku z první kolekce. Všichni obdivovali ty velké flitrované a sametové roby, ale nakonec si většina koupila trička. Teď v nich potkávám lidi na ulici...”

Nakolik jsi umělec a nakolik obchodník?
Musím být oboje. Naučil jsem se být obojím. Už třeba jen to, že v kolekci jsou velké večerní šaty, které vyžadují minimálně dvě zkoušky, tak trička s potisky, která si díky nižší ceně může dovolit mnohem více lidí. Reagoval jsem tak na poptávku z první kolekce. Všichni obdivovali ty velké flitrované a sametové večerní róby, ale nakonec si většina klientů koupila trička. Teď v nich potkávám lidi na ulici. A tohle je něco, co musím jako obchodník reflektovat. Lidi nechtějí jen róby za desítky tisíc. Proto je v nové kolekci třeba i multifunkční šátek, který můžete uvázat několika způsoby.

Proč navrhujete oblečení pro ženy?
Ženy, stejně jako muži, mají řadu životních rolí. Matka, dcera, sestra, milenka. Když si vezmete jakýkoli příběh, pokaždé by byl jiný, kdyby ho vyprávěla jiná žena. To mě možná přitahuje. To cizí prostředí. Že si můžu příběhy domýšlet.

Nestaví název kolekce věta ženy do špatné pozice?
Vůbec ne! Naopak! Je to o víře, že ženy nesou a unesou tíhu světa. Když jednoho muže kritizuje druhý muž, ten první si myslí, že ten druhý je idiot a nemá pravdu. Ale když ti něco vytkne partnerka, setra, babička, matka, tak se jako muž zastydíš. Myslím, že ženy v tom obecném světovém řádu stojí nejvýš.

Jsi feminista?
Nevím – co to vlastně znamená? Feminista znamená, že věřím v rovnost, která je dnes pokřivená víc než kdy dřív. Nesnáším nerovnost, nadřazenost, podřazenost. Jakékoli hloupě zažité stereotypní role. Co je pak desatero? Jen zásady slušného chovaní? Když jsem chystal kolekci, bavil jsem se s kamarádkou na téma, jak by se ženy oblékaly, kdyby se nemusely srovnávat s muži. Možná to bude otázkou mé podzimní kolekce. Jen nevím, jestli na ni najdu jednoznačnou odpověď. Řeknu vám za půl roku.

Koho bys jednou chtěl obléknout?
Spokojenou klientku. Vždycky. Nevidím rozdíl v tom, jestli oblékám paní Horáčkovu z Boskovic (zdravím do Boskovic) nebo celebritu z Pařížské. Ano, splnil jsem si sen, že tváří loňské kolekce byla herečka Klára Issová. Našel jsem v ní múzu, modelku i kamarádku. Poslední roky jsme vymysleli několik modelů na koberec Karlových Varů i filmové premiéry. Bylo to úžasné vidět, jak šaty žijí svým vlastním životem, kterého vlastně já už nejsem účastník. Takže obléknu každého klienta, který bude chtít.

Není ti líto, že věci, které vytváříš nikdy sám neoblečeš?
Tohle pochopí jen designér, jiný umělec. Vlastně kdokoli, kdo dělá jakýkoli druh řemesla. Mít radost z produktu, který jste vytvořili, ale s vědomím, že jej nikdy nebude užívat. Mít radost, že bude dělat někomu jinému radost. Myslím, že by to mělo platit v každém povolání. Když pekař upeče dobrou bábovku, má mít radost, že někomu bude chutnat, že někoho potěšil, že někomu udělal hezký den.

Co pro tebe znamená tým?
Tým krejčovského ateliéru SALONč4 mě mnohé naučil. Stále mě učí, jak pracovat s materiálem, střihy, klienty, hlavně, jak mám pracovat sám se sebou. Narozdíl ode mne umí realizovat modely, které si nakreslím u lahve vína a zpracovat materiály, které v zápalu vášně koupím. Dobrý tým je jako puzzle. Na první pohled máte spoustu různorodých dílků, které je těžké složit. Ale celkový obraz funguje jen tehdy, když je správně poskládáte. Pak dají vyniknout velkému dílu. A to je práce na kolekci. Tým je rodina, kterou si vybíráte. Musím říct, že můj tým má se mnou velkou trpělivost.

Já se sebou takovou trpělivost nemám. Občas vybouchnu, to nebudu lhát. Slyším se, ale nemohu si pomoct. Nemám omluvu. Jen věřím, že všichni chápou, že mi na tom záleží a není to pro mě volnočasová aktivita. Ano, nedělám atomovou vědu. Moje poslání je tohle. Tohle je moje přispění lidstvu, ačkoli se to někomu může jevit banálně. Je to pro mě skutečně něco, za co jsem zodpovědný. Proto jsem rád, že už podruhé jsem měl tak skvělý tým, který některé věci neslyší, nebo dělá, že neslyší a vnímá jen to zásadní.

Máš už promyšlenou podzimní kolekci?
Podzim mám promyšlený. Opět se to téma bude točit kolem literatury. Jedná se o téma, které je mi blízké, které chci vyprávět, ale jinak. Vždy chci propojit emoci, střihy a materiál. Zdá se, že je času dost. Není. Opět jsem si uložil nějaké cíle, které chci naplnit. Současně chci všechno posunout o úroveň dál a výš. Lepší střihy, lepší šití, lepší materiály.

Více o Jirkovi zde