Další článek

Vonný edit / Darovat emoci

Co o nás vypovídají dárky? Ty, které si sami přejeme, ty, které dáváme, anebo ty, které dostáváme? Mohou být projevem potřeby, tužby, vřelosti, povrchnosti i osobnostní neznalosti. Darovat parfém je jako darovat knihu. Musí se otevřít a pochopit. Něco velmi intimního. Stejně jako myšlenkami v knihách, tak i vonnými esencemi smíchaných v parfémech předáváme názor, pocit, emoci. Parfém se vpisuje do kůže nositele a bude se s ním prolínat. Ty nejlepší parfémy posledního měsíce roku 2023 vybral fashion a grooming editor Selected Jirka Hofbauer.

Advertisement

L’Eau Papier je oslavou kreativity, momentu, kdy dáte hlas inkoustu a svým nápadům, které se pak začnou zhmotňovat na papíře před vámi. Je to proces známý umělcům po celém světě včetně zakladatelů značky Diptyque, které od počátku spojovala láska ke kráse, umění a kresbě. Vůni papíru nasáklého inkoustem parfumér Fabrice Pellegrin vyjádřil pudrovou, květinově dřevitou vůní, které dominuje bílé pižmo. Extrakt z praženého sezamu, který do vůně vnáší moment překvapení, evokuje aroma inkoustu, zatímco čistá vůně bílého pižma umocněná rýžovým akordem připomíná nepopsaný list papíru s jeho texturou. Bílé dřevo v základu zase odkazuje na materiál, ze kterého se papír vyrábí. Celou kompozici pak projasňují pudrové nóty mimózy z Grasse, které symbolizují umělcův kreativní impuls. Stejně jako se inkoust chová na každém papíře jinak, bude se i vůně L’Eau Papier postupem času rozvíjet na každé kůži odlišně. Výsledkem ale vždy bude unikátní vůně, která svému nositeli umožní naplno vyjádřit svou osobnost.

parfémovaná voda Diptyque L’Eau Papier, 100 ml, 3450 Kč, prodává Diptyque a Ingredients

Slovo kintsugi v překladu znamená zlaté švy. Jedná se starodávnou technika opravy keramických předmětů. Kdysi dávno se v Japonsku věřilo, že je škoda zbavovat se rozbité keramiky, a tak ji slepovali lepidlem se zlatým práškem. Takto vdechovali rozbitým předmětům nový život a oslavovali tak jejich nedokonalost. Postupem času se z umění stala i životní filozofie jako metafora k přijetí našich nedostatků.

Podobným zlatým práškem je spojeni i zakladatelé značky Kintsugi Perfumes. Martina Švacha a Daniela Niklova pojí dlouholeté přátelství a požitkářská vášeň pro všechno, co stimuluje lidské smysly. Společně vytvořili řadu parfémů, které nám každý den připomínají to, kým doopravdy jsme, se vším, co k nám patří. Své parfémy vyrábí kompletně ručně. Při výrobě používají pouze ty nejkvalitnější přírodní esenciální oleje s jasným původem a parfumérské molekuly od zavedených výrobců, kteří mají více než stoletou historii. Výrobní procesy Kintsugi Perfumes jsou šetrné k přírodě a vegan friendly. Obalové materiály jsou vybírány tak, aby se zamezilo tvorbě nadbytečného odpadu. Jsou z recyklovaného materiálu a vyráběné v chráněné dílně. Všechny parfémy jsou vyvíjeny jako genderově neutrální, ale zároveň sofistikované tak, aby posunuly člověka k hlubšímu propojení těla a duše.

“Při vývoji vůně jsem si také prošel jakousi proměnou a ten příval nové energie, která se s tím pojí, jsem vložil do parfému.”

Na všechny tyto hodnoty navazuje i novinková vůně Phénix. Tato dlouhotrvající, kořeněná vůně uhrane harmonickou kombinací kůže a kávy s kouřem, tabákem a římským kmínem, kterou zjemňuje svěží mandarinka a nasládlý ananas.

„Parfém Phénix je velmi odlišný od našich ostatních vůní. Má takovou jedinečnou a pulzující energii. Toužil jsem vytvořit něco úplně jiného. A tak, když jsem v první kompozici použil kouřovou notu, pojmenoval jsem tuto neotřelou vůni Phénix. Při jejím vývoji jsem si také prošel jakousi proměnou a ten příval nové energie, která se s tím pojí, jsem vložil do parfému. Přeji si, aby Phénix rozdmýchal tu nádhernou tvořivou sílu i ve svém nositeli.“ popisuje Martin Švach.

parfémovaná voda Kintsugi Perfumes Phénix, 50 ml, 3190 Kč, prodává Kintsugi

Parfémářka Francesca Bianchi vytváří vůně, které vyjadřují její nejhlubší emoce. Poté, co ji k výrobě parfémů inspirovalo mnoho míst na světě, které navštívila a pracovala, jako je Marrákeš, Amsterdam a Florencie, se tato bývalá absolventka dějin umění a vydavatelka uměleckých knih nyní stará o celý proces tvorby parfémů. Od míchání a získávání vlastních vonných směsí až po stáčení, balení a distribuci. Osobně se inspiruje vzpomínkami na vůně z dětství, vůně nejrůznějších míst, krémů na obličej, lidí, dokonce i snů. Její parfémy jsou jako silná, tajemná, smyslná a hladová stvoření, která svého nositele dokonale pohltí.

Novinka Encounters je stvořena jak pro milovníky indie-artových irisových kompozic, tak pro příznivce dobrodružných oudových blockbusterů. Tento nový výtvor je výsledkem parfémářčina přání spojit dvě různé kultury. Dva světy, které nemohly být odlišnější. Dva světy, které se setkávají a splývají do krásné nové podoby. Tyto dva světy jsou reprezentovány dvěma různými materiály: západním Irisem a východním Oudem. Sofistikovaná rafinovanost kosatcového másla s jeho jemnou a tajemnou pudrovitostí se zde snoubí s oudem, pryskyřičnou aromatickou substancí, které se tvoří v jádrovém dřevě stromů Aquilaria, která je jednou z nejvíce fascinujících a komplexních vůní parfumerie.

parfém Francesca Bianchi Encounters, 30 ml, 2650 Kč, prodává Myskino

V roce 1921 Gabrielle Chanel požádala Ernesta Beauxe o vytvoření ženského parfému s ženskou vůní. Parfumér jí předložil vizionářskou kompozici, v níž se uchýlil k použití aldehydů. Chanel zvolila pátou verzi této a ponechala jí toto číslo coby výstižné jméno. Pro novou vůni zvolila flakón převratného designu, zdobený bílou etiketou a uzavřený broušeným kabošonem. V roce 1986 tuto ikonu interpretoval Jacques Polge novým způsobem a dal vzniknout parfémové vodě.

N°5 Parfum je nejvzácnější a nejkoncentrovanější interpretací ikonické vůně, kterou tvoří výjimečné složky. Vrchní tóny neroli z Grasse se prolínají se smyslnými květinovými tóny májové růže a jasmínu z Grasse, zatímco aldehydy dodávají vůni vzdušnou svěžest a abstraktní charakter.
Vůni je možné si pořídit i v nádherném flakónu o objemu 900 ml, vyrobeného z broušeného skla, jež je uzavřen pomocí techniky baudruchage. Tato limitka je k dostání výhradně na objednávku. Přesto klasickou velikost, která se vleze na každý kosmetický stolek a většiny dámských kabelek, složitě shánět nemusíte.

parfémovaná voda Chanel N°5, 100 ml, 4013 Kč, koupíte zde; parfém Chanel N°5, 900 ml, 165 329 Kč, koupíte zde

Ruby Red, třetí ekologicky udržitelný parfém, který Trussardi Parfums věnuje novým hodnotám moderní ženskosti. Vzorem pro parfém Ruby Red se stala žena, která je elegantní, odvážná, nezávislá, svobodná a neohrožená. Právě tyto vlastnosti symbolizuje orchidejově růžová barva Ruby Red. Jedná se o sytý růžový odstín, s nádechem purpurové a zároveň s chladným dotekem modré, inspirovaný květy orchidejí z rodu Cambria.

Mistři parfuméři Julie Massé, Violaine Collas a Alex Lee vytvořili parfém Ruby Red podle metody Green Motion, která je patentovaná společností Mane a měří ekologický dopad vůně. Tento revoluční udržitelný projekt zahrnuje organické pěstování surovin a extrakci vonných molekul pomocí nejmodernějších nástrojů vyvinutých s důrazem na ochranu životního prostředí. V přísném hodnocení podle systému Green Motionzískal parfém Ruby Red 53 bodů za ekologickou kompatibilitu. Tato vůně patří do ovocné dřevité květinové vonné kategorie. Vrchní tóny se otevírají živostí bergamotu, která se snoubí s lahodnými akordy červeného ovoce a zázvoru. Vášnivý a rafinovaný charakter vůně exploduje v samotném srdci (skořice, ylang-ylang, vanilková orchidej). Vůni v základu uzavírají odvážné tóny santalové dřeva a pačuli.

parfémovaná voda Trussardi Ruby Red, 90 ml, 2900 Kč, prodává Fann Parfumerie

“Chtěla jsem se vrátit úplně ke kořenům a představit jej v Moonlight Patchouli v jeho nejryzejší kráse.”

Pačuli má svůj původ v Indii a Asii, ale dnes se pěstuje především v Indonésii. Jeho popularita v Anglii se datuje od r. 1850 a ve Francii se poprvé představilo na sklonku 19. století. Obrovskou oblibu zažilo za tzv. Druhého císařství, kdy byly v módě luxusní kašmírové šály dovážené z Indie, které – aby při dlouhé cestě lodí nedoznaly úhony – byly proloženy právě lístky pačuli.

Oproti očekávání má nezaměnitelná dřevitá vůně svůj původ nikoliv v kořenech, ale přímo v lístcích, které projdou správným procesem sběru a sušení. Jedním z klíčových momentů je několikaměsíční uskladnění ve speciálních nádobách, kde postupně vyprchá jejich nahořklost a naopak se plně rozvine jedinečná vůně – svěží a přitom lehce dřevitá s nepatrným náznakem kakaa. Z 50 kg sušených lístků je později získán 1 kg esenciálního oleje.

„Pro tento nový opus z Van Cleef & Arpels Collection Extraordinaire jsem chtěla vytvořit novou dřevitou kompozici a zároveň sofistikovanou i absolutně úchvatnou. Pačuli patří k jednomu ze základních kamenů při výrobě vůní. Chtěla jsem se vrátit úplně ke kořenům a představit jej v Moonlight Patchouli v jeho nejryzejší kráse. Proto jsem jeho unikátnost podtrhla esencí z bulharské růže, kosatce a na závěr doplnila stopou semiše pro zdůraznění všech předností hlavní ingredience,“ prozrazuje autorka vůně Sonia Constant.

parfémová voda Van Cleef & Arpels Moonlight Patchouli, 75 ml, 4110 Kč, prodává Fann Parfumerie

Značku parfémů Stora Skuggan v roce 2015 stvořila skupina mladých alternativních alchymistů. Olle Hemmendorff a Tomas Hempel se rozhodli založit společnost, ve které je možné dosáhnout svobody v každém aspektu tvoření: od formulace vůní po balení až po branding. Vůně Stora Skuggan jsou odvozeny z autonomní identity úzce spojené s tradicí řemesla, kde se tvůrčí proces stává základním konceptem každého parfému. Navíc její zakladatelé pocházejí z prostředí umění a designu, což zaručuje nepřetržité experimentování s jedinečnými výsledky. Inspirace pro jednotlivé parfémy Stora Skuggan pochází z míst, pocitů, emocí a všeho, co hýbe myslí. Stora Skuggan znamená ve švédštině „velký stín“. Zároveň jde také o název známého parku v centru Stockholmu, města, kde Stora Skuggan sídlí.

Začátkem měsíce představil světu stockholmský niche parfémový dům svou sedmou vůni, která je inspirována historií čarodějnictví. Parfém dostal své jméno po Hexensalbe, čarodějné létací masti, jež byla halucinogenní směs používaná „čarodějnicemi“ ve středověku. Jednalo se o směs extrémně jedovatých ingrediencí, jejíž přesné složení však není známo a několik okultistů zemřelo při pokusu o její znovuvytvoření. Mezi nejčastěji zmiňované přísady patří smrtelně jedovatý rulík zlomocný, andělika lékařská, bolehlav černý a tuk získávaný z nemluvňat.

Droga vyvolávala extatický trans a sexuální vzrušení se silným pocitem létání a živými představami nadpozemských bytostí. Tyto halucinace se staly jádrem čarodějné mytologie a čarodějnických sabatů, na kterých se odehrávaly sexuální orgie. V očích středověké církve však šlo o víc než o iluze, droga vytvářela spojení s ďáblem a ten poté ducha čarodějnic přenášel do svého panství, takže i když jejich tělo mohlo zůstat ve fyzickém světě, stále se provinily smilstvem se satanem.

Výše zmíněné čarodějné ingredience se staly i jsou i esence samotného parfému – pelyněk, slaná lékořice, tuberóza, rozmarýn, rulík zlomocný, andělika lékařská, bolehlav černý, a lišejník.

parfémovaná voda Stora Skuggan Hexensalbe, 30 ml, 3430 Kč, prodává Myskino

Pařížskou značku Astier de Villatte založili v roce 1996 Ivan Pericoli a Benoît Astier de Villatte s cílem dopřát zákazníkům výlety do všech světových stran prostřednictvím nádobí s originálním dekorem a dalších designově zajímavých produktů s praktickým i dekoračním
účelem. Seznámili se v sochařském ateliéru na École des Beaux-Arts v Paříži a ke spolupráci přizvali své kolegy, rodinné příslušníky i umělce z odlišných branží. Jejich produkce se v roce 2008 rozšířila o parfémy, vonné svíčky, tyčinky a vykuřovadla umocňující objevitelský a cestovatelský koncept značky. Cestuje se totiž nejen do exotických končin, ale také v čase, neboť produkce značky rafinovaně snoubí vintage styl s moderností.

 

Opojnost slaměnek z křovin, písečné duny prohřáté sluncem, aromatické a lehce animální tóny tymiánu, rudá země spalovaná horkem a s nimi se mísí lahodná ambra a pryskyřičná vůně labdana. To jsou nejvýraznější vonné esence, které rozlinou z flakonu Tuscon.

parfém Astier de Villatte Tuscon, 100 ml, 4 630 Kč, prodává Vavavoom

Svůj první parfémový extrakt inspirovaný exotickou krásou ibišku vytvořila značka Maison Crivelli ve spolupráci s parfumérem Quentinem Bischem. Výsledkem je vskutku opulentní květinově ovocný parfém s hřejivě ambrovým základem, za kterým se otočí nejedna hlava. Jiskřivost šťavnatých nót černého rybízu v úvodu umocňuje přítomnost máty a skořice. Srdci dominuje ten nejkvalitnější olej z damašské růže v nečekané kombinaci s kůží, zatímco ve smyslně hřejivém základu se mísí vanilka s benzoinem a mošusovými semínky, které umocňují pudrovou nasládlost skořice.

parfémový extrakt Maison Crivelli Hibiscus Mahajád, 100 ml, 8300 Kč, prodává Ingredients

Tento elixír, který vznikl při příležitosti 20. výročí značky Clive Christian, je explozí damašské růže, šafránu, medové švestky a fialky. Květinově ovocná vůně s ambrovým podtónem je oslavou kreativity, vášně a řemeslného umu nezávislé britské značky, která vznikla z parfémového domu Crown Perfumery. Ten byl založen roku 1872 a jako jedinému mu byla udělena možnost používat symbol koruny královny Viktorie. 20 Feminine je odrazem minulosti, přítomnosti a budoucnosti značky Clive Christian v podobě parfému.

parfém Clive Christian 20 Feminine, 50 ml, 11 250 Kč, prodává Ingredients