• Styl
  • Hodinky & klenoty
  • Třpytivé protilátky / Šperkařky z luxusní české značky L’Antidote vědí, čím spravit náladu
Další článek
1 / 39

Třpytivé protilátky / Šperkařky z luxusní české značky L’Antidote vědí, čím spravit náladu

Šperkařky Markéta Macháčková a Natali Zein pod značkou L'Antidote vyrábějí klenoty, které si oblíbila i slovenská prezidentka. Cesta k vlastní značce luxusních šperků přitom začala z nutnosti. Dvě matky se v šatně mateřské školky shodly, že nemohou najít vhodné dětské náušnice. Mezi Markétou Macháčkovou a Natali Zein tak vzniklo nejen přátelství, ale i myšlenka pro společný byznys.

Advertisement

Markéta pracovala jako sestřička na ARO. Natali se před mateřskými povinnostmi pohybovala ve světě financí. Vždy se zajímaly o módu, architekturu a design, ale řemeslu se nikdy nevěnovaly. Bez odborného uměleckého vzdělání odvážně přeměňovat pravidla staletí zajetého oboru.
Společně začaly pátrat v historii šperku a snažily se přijít na to, kde se vzaly univerzální a nepraktické, zato široce používané uzávěry náušnic.
Dekonstruovaly běžné typy šperků a znovu je postavily tak, aby byly nejen krásné ze všech stran, ale i praktické. Vzaly jednotlivé části náušnic a začaly je kompletně měnit podle svého cítění. Soustředily se hlavně na ty části, které při nošení nejvíc vadily a byly nepohodlné.

Svými technickými požadavky však překvapily ateliér šperku na pražské UMPRUM i Solunku, zlatnické středisko praktického vyučování. Začaly tedy hledat šikovného zlatníka, který by jim s uvedením šperků pomohl.
Žádný z oslovených zlatníků nevěděl, jak jejich nápad vyrobit. Řešení nalezly ve 3D tisku a po dlouhém hledání také v jejich mladém mistru zlatníkovi.

Jako první opustily dílnu náušničky pro děti, ke kterým se postupně přidávaly i větší designy pro dospělé; všechny opatřené patentovaným uzavíracím mechanismem Dome vyrobeným ze zlata. Šperky na začátku vyráběly z 18karátového růžového a bílého zlata. Kvůli cenové dostupnosti nově vznikly i šperky ze 14karátového. V nabídce postupně přibyly prsteny, náhrdelníky a náramky, které taktéž se pyšní unikátním zapínáním.

Šperk vnímají jako celek. Mnoho šperkařů se zadní části šperku nevěnuje, kdežto pro ně to byl klíčový moment – bez důrazu na tento detail by nepovažovaly šperk za dokončený. Jedné ze zakladatelek značky L’Antidote Natali Zein jsme položili několik otázek.

Slovo antidote ve francouzštině znamená protijed. Trochu zvláštní název pro značku sofistikovaných šperků, ne?
Název L’Antidote vznikl pocitově. Emociálně. Hledaly jsme název, který by odpovídal naší vizi a našemu stylu. Považujeme jej za čistý, chytlavý a elegantní. Já mám blízko k francouzské kultuře, takže jsem si prosadila, aby název byl francouzský. Markéta má blízko k nemocničnímu prostředí. Pro nás má název mnohem hlubší, niterní význam, ale je velmi osobní…

Vaše první kolekce L’Antidote Earstallation byla o náušnicích. Proč právě náušnice?
Jednoduše řečeno, protože jsme nemohly najít vhodné náušnice pro naše malé dcery. Tak jsme je vyrobily, protože Markéta nezůstává u kritiky, ale je to žena činu!

Je poněkud nezvyklé, že prodáváte náušnice po jedné. Jak vás to napadlo?
Ženy mají v dnešní době stále více pichů v uších. Earstallation tak dovoluje každé ženě, aby si je kombinovala podle svých představ. Naší klientkou je žena, který miluje kvalitu a krásu, ale bez kompromisů a v pohodlí. Je to žena, která ví, proč nás našla, a proč nás chce.

“Naší klientkou je žena, který miluje kvalitu a krásu, ale bez kompromisů a v pohodlí. Je to žena, která ví, proč nás našla, a proč nás chce...”

Jak probíhá vaše spolupráce? Jste stejné osobnosti, na stejné vlně, nebo jdete proti sobě?
V podstatě jsme stejné, ale každá máme svůj vlastní styl a osobnost. Vzájemně se doplňujeme. Obě máme blízko k umění, i když ani jedna z nás umělecký obor nestudovala. Čas se nedá vrátit. Ale snažíme se zlepšovat, učit se, inspirovat se a inspirovat. O samotné spolupráci by to vydalo na další článek, který by se mohl jmenovat Pracující matky. (směje se) Myslím, že se o tomhle dostatečně nemluví, co všechno žena musí stíhat.

Nebály jste se jít společně do byznysu? Nějaká rada, jak zvládnout byznys i přátelství?
Za sebe můžu říct, že s Markétou bych šla na konec světa. Můžu se na ni kdykoli spolehnout. Je to neuvěřitelná žena, kterou obdivuji a jsem hrdá na to, že je mou přítelkyní a obchodní partnerkou.

Šperky působí velmi „nečesky“. Kde se inspirujete?
Šperky vymýšlíme spontánně, podle toho, na co máme právě chuť. Markéta umí reagovat na představy a požadavky klientek, je velmi citlivá a empatická, dokáže pochopit, co žena potřebuje. Pragmatika u nás neexistuje. Naše šperky neznají hranice – ani zeměpisné, ani věkové, ani pohlaví. Inspiruje nás energie, která vychází z lidí, zážitků, míst, umění, přírody.

Jsou vaše šperky i pro muže? Neurazí vás, když si vaši náušnici, prsten či náramek vybere muž?
Naše šperky jsou určené pro všechny a to bez rozdílu. Na slovo „neurazí” v tomto případě zapomeňte, neboť je to pravé naopak! Jsou to právě muži, kteří nás stále více oslovují, a to jak v případě nákupu běžných šperků, tak v případě výroby individuálních šperků na zakázku. V zásadě je to stejné jako u žen. Muži se chtějí cítit dobře, chtějí se líbit, chtějí mít věci po svém, chtějí se odlišovat něčím unikátním. Prozradím, že máme v plánu se na ‘element muže’ zaměřit mnohem detailněji. Tak se těšte!

Vymyslely jste unikátní uzavírací mechanismus náušnic nazvaný ‘dôme’. Ze začátku vás zrazovali a říkali, že je to nevyrobitelné. Kdy se to změnilo?
Všechno se změní, když potkáte správné lidi ve správný čas, když vám někdo konečně řekne: „Dobře, zkusíme to!“ Naší vizí je zjednodušit složité, technické věci na špercích, které jsou nedílnout součástí šperku, takže musí být také dekorativní a elegantně navržené.

Jste vyznavačky praktických šperků? Ve smyslu šperky, které lze nosit denně, a nemusí být zvláštní příležitost a staly se pro jeho nositelku signifikantní?
Rozhodně! Šperky jsou na každý den, a ne jen na konkrétní příležitosti. Měly by vám dělat radost po celou dobu, dodávat sebevědomí a krásu. A hlavně – nositele nesmějí zatěžovat, tlačit, ani jinak omezovat.

Měly jste tu čest vytvořit brož pro slovenskou prezidentku Zuzanu Čaputovou…
Spolupráce začala velmi spontánně. Jednoho dne zavolal její dvorní návrhář Boris Hanečka a požádal nás, abych do čtyř dnů vyrobila ‘nějakou’ šatovou brož pro prezidentku. Kromě šíleného termínu bylo jediným zadáním slovo ‘voda’. Proto jsme si k vytvoření brože vypůjčily nejen pro Slováky historicky, politicky a hospodářsky významnou řeku Dunaj.

Více o značce zde