• Styl
  • Krása
  • Oceňovaní kadeřníci Robert Starý a Marek Metelka / Účesem podtrhnete to, kým jste
Další článek
1 / 14

Oceňovaní kadeřníci Robert Starý a Marek Metelka / Účesem podtrhnete to, kým jste

O účesech, které definují vyspělost, o trendech, které není nutno slepě následovat, a empatii, bez které se kadeřnická profese nedá dělat s dvojicí renomovaných kadeřníků Robertem Starým a Markem Metelkou, kteří nedávno zaznamenali velký úspěch na mezinárodní scéně.

Advertisement

Kadeřníci Robert Starý a Marek Metelka získali druhé místo v prestižní světové kadeřnické soutěži AIPP Awards 2022/2023 v kategorii pánských účesů.
S kolekci účesů Be Mature uspěli u mezinárodní poroty, která vybírala z bezmála šesti set přihlášek, které přišly z kadeřnických studií z jednatřiceti zemí světa.

Oceňovaní kadeřníci Robert Starý (vlevo) a Marek Metelka: „Nenáročnost z našeho pohledu znamená minimalizovat údržbu na co nejkratší možný čas před zrcadlem... “ / foto: archiv

Jak vznikala vaše nová kolekce účesů?
Robert: Od počátku jsme měli jasnou představu, jak má celá kolekce působit. Přirozenost a nenáročná úprava jsou pro nás aktuálně na prvním místě při práci v salonu, a proto jsme chtěli tento přistup promítnout i do soutěžní kolekce.
Marek: Vycházeli jsme z přání modela, jeho osobitého stylu a preferencí jaké jeho vlasy mají být, v čem se bude cítit dobře. Dopředu jsme vůbec neplánovali, jaké účesy bychom chtěli vytvořit, ale začali jsme dohodou s modelem, jaký účes by chtěl on. Následně jsme střihali a ladili do výsledné podoby včetně barveni ve dvou případech.
Robert: Šlo nám o to, zachovat přirozený styl člověka, respektovat to, v čem se on cítí nejlépe.



Jak důležitá je vaše prezentace na mezinárodních soutěžích?
Proč je pro vás důležité se účastnit?
Robert: Hlavním cílem vytvořit kolekci není poslat ji do soutěže. Ale být více kreativní a posunovat hranici ze salonní práce do studiové. A když už kolekci vytvoříte, proč ji neposlat i do soutěže?
Marek: Vytvořit kolekci není jen touha vyhrát, ale je příjemné být součástí ostatních světových kadeřníků. Každá nominace či následná výhra samozřejmě potěší, obzvlášť v tak prestižní celosvětové soutěži, jakou AIPP je.

Co je podstatou kolekce?
Robert: Umět si říct, v čem se cítíte… Jaký účes, styl a úprava bude pro každého jednotlivce komfortní podle jeho samotného.

Co nenáročnost a bezúdržbovost – asi nejčastější pokyn od klientů – znamená v denní péči? Jaký je podle vás bezúdržbový účes?
Marek: Bezúdržbový účes neznamená, že s ním nic nebudete muset dělat, neznamená, že ráno vstanete a nebudete muset ani vlasy pročesat. Nenáročnost z našeho pohledu znamená minimalizovat údržbu na co nejkratší možný čas před zrcadlem. Přizpůsobit střih zejména kvalitě vlasů a schopnostem každého klienta v jeho úpravě. Střih může velmi pomoci při úpravě.

Kolekce se jmenuje Be Mature. Co definuje dospělost v kontextu vlasů – je dospělost to, že bychom měli vědět, co nám sluší?
Robert: Dospělost v tomto kontextu znamená umět si říct a nebát se svého osobitého stylu. Jsme zastánci jednoduché definice – noste účes, ve kterém se cítíte, pokud ho umíte vynést bez ohledu na okolí. A to je pro nás Be mature.



Stačí vám pohled na klienta a poznáte, v jakém účese se bude cítit dobře?
Robert: Rozhodně ne, pokud ho neznáte blíž, neznáte, v jakém prostředí se pohybuje a nepoznal jste žádné emoce. V tomto oboru je extrémně potřebná dávka empatie. Určitě poznáte, co by konkrétní klientce či klientovi slušelo, to ještě ovšem vůbec neznamená, že by se v tom mohl cítit dobře.



Když vám zákazník řekne: Dělejte si se mnou, co chcete, je to radost, nebo za trest?
Marek: Jak u koho. Pokud to klient myslí skutečně vážně, což bych řekl, že je tak jeden maximálně z tisíce, pak to může být radost. Většinou se dostaneme do bodu, kdy zákazník má přeci jen nějakou představu o funkčnosti, údržbě a přeci jen i o délce vlasů. A vždy je dobré vědět hranici, co by nikdy nechtěli.

Dokážete lidem změnit zažité představy, co se týče vlasů?
Robert: Myslím, že to sami poznají, pokud jim ukážeme správný směr, co je třeba zlepšit. Není to samozřejmě vždy hned, někdy je to běh na delší trať – jak pro nás, tak pro klienta.



Jak nahlížíte na trendy?
Robert: Nepodléháme jim, jsou nám inspirací, ale tak jak rychle přicházejí, tak i odcházejí. Určitě nemáme rádi stádovost, ale vyznáváme individualitu každého.



Co jste se ve svém oboru za poslední dobu naučili nového?
Marek: Stále je obrovský posun v technologiích barvení a stylingu. Zejména pak přírodní barvy bez obsahu amoniaku.

Robert: Závěrečný styling vlasů na sebe můžete vrstvit díky zmenšeným molekulám, o čemž se nám ještě před několika málo lety mohlo jen zdát. A to je velkou devizou i pro klienta na domácí úpravu.