• Móda
  • Design
  • Umění potkává módu / Jak unikátní umělecká instalace doplnila přehlídku Dior
Další článek
1 / 24

Umění potkává módu / Jak unikátní umělecká instalace doplnila přehlídku Dior

Pravidelný týden „velké čtyřky“ módních fashion weeků nedávno ukončily shows v Paříži, kde značky ukázaly nejnovější kolekce sezóny podzim/zima 2024/2025. Jedním z pomyslných vrcholů týdne módy pod Eiffelovkou byla událost módního domu Christian Dior, který pod taktovkou své kreativní ředitelky Marie Grazie Chiuri představil v Jardin des Tuileries dámskou řadu ready-to-wear. Dynamickou prezentaci silně ženské kolekce umocnila scénografie vytvořená Shakuntalou Kulkarni.

Advertisement

V kolekci se designérka vrací do doby konce 60. let, kdy móda domu Dior opustila krejčovský ateliér a vydala se dobýt svět. Proto se v roce 1967 zrodila dámská linie Miss Dior, která představila ready-to-wear. Konfekční řadu tehdy Marc Bohan svěřil svému asistentovi Philippu Guibourgému. Úkolem tehdejší módy bylo vytvořit šaty, které by bylo možné reprodukovat a které by především odpovídaly životnímu tempu, v němž je nejdůležitější představivost. Právě na tuto myšlenku navazuje Chiuri. Kolekce tak nabízí ženské siluety, rafinované střihy, kontrastní práci s materiály i precizní, ateliérovou krejčovinu. Inovativní kolekce měla taktéž speciální scénografii. Unikátní instalaci vytvořila indická umělkyně žijící v Bombaji Shakuntala Kulkarni.

Shakuntala Kulkarni se ve své tvorbě se zabývá vztahem mezi ženským tělem a městským veřejným i soukromým prostorem. Ženské tělo bylo často zobrazováno a vnímáno zbavené síly ve smyslu fyzické i svalové, jejíž primát byl přisuzován mužům. Tělo vložené do centra města nemůže být neutrální, protože je propojeno s materiálními, symbolickými a sociologickými definicemi. Věří, že tělo zaujímá svou pozici a místo ve světě, a proto představuje primární prostředek politického vztahu, neboť vrací subjektivitě její odhalený, genderový a pluralitní rozměr.

Ve své sérii of bodies, armour and cages používá Kulkarni k vytváření armatur pružný a elastický rákos. Samotné konstrukce jsou výsledkem experimentu zahájeného už v roce 2010 za pomoci řemeslníků specializujících se na zpracování tohoto materiálu. Jsou tvarovány podle tělesných rozměrů umělkyně. Už její první fotoperformance se týkala ochrany jejího rodného města. Brnění oblékla v místech, kde prožila dětství, která navštěvovala s rodinou, kde pracovala, v místech komunitního života a kultury. Její nehybná přítomnost na těchto místech symbolicky vyjadřovala její roli ochránkyně místních tradic, historie a kultury.

Ve svých živých vystoupeních si Shakuntala Kulkarni vypůjčuje choreografii z divadla, indických tanečních forem i jógy, v níž se prolíná síla, rovnováha a ladnost. Pohyby jsou prodchnuty odvahou, houževnatostí, velkorysostí a důstojností. Zbroj zobrazuje spojení různých kulturních vlivů a představuje celou řeč těla ikonických mytologických a historických postav. V roce 2016 umělkyně natočila video s názvem Juloos, v němž hraje hlavní roli. Vystupuje v něm jako bojovnice, má na sobě helmu a další prvky z rákosí. Vybrané záběry vytištěné na velkých plátnech z tohoto snímku doplnily celou show Dior.