Show patřila k nejočekávanějším přehlídkám celého pařížského týdne módy. Přestup století, kdy slavný, ale i kontroverzní Alessandro Michele vyměnil pomyslný houte couture dres Gucci za Valentino. Módní událost se odehrála v aréně Dojo de Paris – rozlehlém, neosobním prostoru v Institutu juda dalece vzdáleném světu vrcholné elegance značky Valentino. Prostor ale posloužil jen jako možnost rozehrát velkolepou, téměř divadelní scénografii – nekonečný itinerář nábytku, soch a klavírů potaženy bílou látkou. Přehlídkové molo tvořila popraskaná zrcadla z dílny italského umělce Alfreda Pirriho. Celkový dojem umocnil hudební podkres zremixované verze skladby Passacaglia della Vita ze 17. století. Sál potemněl a v nekonečnosti lapidária se objevila modelka v prvním looku.
Návrat Alessandra Michele / Jak svět módy prožívá nečekaný comeback svého génia
Atmosféra před debutem Alessandra Micheleho na pozici kreativního mága u značky Valentino by se v neděli odpoledne dala doslova krájet. Michele se rozhodl porušit tradici a opustit elegantní prostory hotelu Salomon de Rothschild, s kterými jsou přehlídky Valentino historicky spjaty. Místo toho zvolil netradiční lokaci na okraji Paříže. To bylo ale jen jedno z mnoha překvapení, které show nabídla. Bude to Gucci 2.0? Bude to Valentino? Ne, tohle je Alessandro Michele a jeho Pavillon des Folies - Pavilon bláznů.
„Ten model jsem si okamžitě zamiloval. Nikdy předtím neviděl tak démodé šaty, které by přitom byly tak současné,“ nešetřil chválou Mario Ortelli, generální ředitel společnosti Ortelli & Co. Michele světu představil rafinovanou, romantickou a elegantní kolekci o 85 modelech, nabízející průsvitné materiály, krajky, puntíky, mašle, volánky a spoustu doplňků. „I když podle očekávání vynikla Micheleho osobní estetika, kolekce nezapřela typickou Valentino DNA,“ dodává Richard Johnson, ředitel obchodu multibrandu Mytheresa.
“Alessandro je zpět.”
„Alessandro je zpět,“ nechala se po přehlídce slyšet módní redaktorka a stylistka Carine Roitfeldová. „V příští sezoně budeme muset být kreativní a vrátit se k vintage stylu. Více než o módu jde o náladu, způsob uvažování, radost, ultra ženskost.“
„Chtěl jsem další generaci říct, že je možné být elegantní neokázalým způsobem,“ otevřel tiskovou konferenci Michele v šedé kšiltovce s nápisem Techno Is My Boyfriend. Pro něj samotného byla přehlídka první návrat na mola po dvou letech. Tvorbu kolekce začal rešerší archivů značky. Sám považuje Valentina Garavaniho za muže, který definoval zlatý věk italského stylu. „Když jsem se dotýkal jeho výtvorů, uvědomil jsem si, že si je velmi dobře vědom vzácnosti života,“ říká Michele o Valentinovi, který oblékal ženy od Jackie O. po Gwyneth Paltrow.
“Ve skutečnosti byl revoluční.”
„Zaškatulkovali jsme jej jako klasického a elegantního. Ve skutečnosti bylrevoluční,“ komentoval po přehlídce Michele. Podobnou revoluci si patrně slibuje i vedení znnačky od nástupu Michele na pozici kreativního ředitele. Za Micheleho vlády v Gucci se tržby domu téměř ztrojnásobily z 3,5 miliardy Eur v roce 2014 na 9,73 miliardy Eur za rok 2022. Dokáže Michele zopakovat stejné kouzlo i u Valentina?
Valentino patří spíše mezi menší značky. Římský módní dům vykázal v roce 2023 tržby ve výši 1,35 miliardy Eur, což je o 3 % méně než v předchozím roce. Rozpočet značky Valentino je pravděpodobně také menší. Doba se také změnila. „Spotřebitel z roku 2015 není spotřebitelem z roku 2024, ale Michele dokáže velmi dobře porozumět duchu doby,“ říká Mario Ortelli, generální ředitel společnosti Ortelli & Co.
“Švadleny by měly být chráněny jako leopardi.”
Je zcela zjevné, že Michele využívá na maximum možnosti krejčovských ateliérů Valentino k výrobě těch nejlepších krejčovských produktů. „Švadleny by měly být chráněny jako leopardi, protože dělají neobyčejné věci s fantastickou lehkostí,“ poznamenal Michele.
Začátkem září oznámilo vedení značky Valentino, že bude pořád dvě přehlídky ročně a pouze jednu couture kolekci v lednu. Kolekce Resort 2025, představená v červnu prostřednictvím lookbooku nazvaná Valentino Avant les débuts je od pondělí k dostání exkluzivně ve dvou pařížských obchodech Valentino a následně se dostane i do širší distribuce včetně pražského butiku na adrese Pařížská 18.
Více najdete zde