• Móda
  • Maria Grazia Chiuri / Jak se návrhářka zapsala do historie domu Dior
Další článek

Maria Grazia Chiuri / Jak se návrhářka zapsala do historie domu Dior

Její jmenování kreativní ředitelkou módního domu Dior znamenalo historický okamžik. Dior byl po desetiletí symbolem ženské elegance, ovšem vždy jen z pohledu mužských návrhářů: Marc Bohan, Gianfranco Ferré, John Galliano, Raf Simons, a samozřejmě pan Dior. Chiuri tuto perspektivu radikálně změnila. Nepřinesla jen nový estetický jazyk, ale hlavně novou filozofii. Ženskost vnímala jako sílu, nikoli jako dekoraci. Maria Grazia Chiuri odkazu Dior vdechla nový život. Z luxusního domu vytvořila kulturně angažovanou značku, která nejen obléká, ale také promlouvá hlasem ženy k ženám. Její první kolekce jaro/léto 2017 se stala zásadním milníkem nejen pro značku, ale i pro historii módy.

Advertisement

Stala se první ženou v čele módního domu Dior, který příští rok oslaví 80 let své existence. Její přínos nelze redukovat jen na design. Změnila optiku – od pohledu muže na ženu k pohledu ženy na samu sebe. Zavedla do luxusní módy témata ženské autonomie, síly a identity, což přitom historicky bývalo doménou Dioru. Doslova otevřela Dior světu. Přehlídky se konaly v Mexiku, Řecku, Maroku nebo pro módní svět dosud neznámé Indii. Do tvorby zapojila místní umělce, řemeslníky i tradice, čímž přinesla autenticitu i nový rozměr luxusu. Předefinovala, co znamená být ženou v luxusní módě. Spojila tradici s progresivními hodnotami a proměnila Dior ve značku s hlasem a nejen krásným obalem.

We Should All Be Feminists

Píše se pátek 30. září 2016 a Paříž, stejně jako celý módní svět, netrpělivě očekává první ready-to-wear kolekci Dior pod vedením Marie Grazie Chiuri. Dům byl dosud znám opulentním až teatrálním stylem módního mága Johna Galliana, kterého vystřídal pragmatický Raf Simons. Co přinese Chiuri, jež dříve působila u značky Valentino? Potemnělý sál se rozjasní, zazní fluidní hudba a na mole se objeví krátkovlasá modelka Ruth Bell ve stylizované šermířské uniformě s rudě vyšitým srdcem na hrudi. Následují další modelky v podobných modelech. Kalhoty, vesty, baleríny s nízkkým podpatkem, šněrovací boty, sportovní topy a všudepřítomný motiv boxu i rytířství jako symboly ochrany a síly.

Pak přichází kus, který už navždy zůstane spojený s jejím jménem – bílé tričko s nápisem „We Should All Be Feminists“ inspirované stejnojmennou esejí nigerijské autorky Chimamandy Ngozi Adichie. Značka tím vyslala jasný signál, že Dior pod jejím vedením nebude jen o kráse, ale i o sdělení a postoji. Uvést feministický slogan na přehlídce značky, která tradičně prezentovala ženskost z mužského pohledu, bylo odvážným prohlášením o změně směru. Tričko nastavilo tón celé její éry. Jasně deklarovalo, že Dior nebude jen o estetice, ale i o obsahu. Chiuri tím ukázala, že móda může být nástrojem šíření intelektuálních a společenských myšlenek. Spojení s autorkou dodalo sloganu hloubku a kulturní přesah. Kolekce samozřejmě reinterpretovala i ikonickou siluetu New Look z roku 1947 jen v lehčím, praktičtějším provedení.

Móda jako nástroj aktivismu

V době, kdy se luxusní móda zaměřovala převážně na vizuální stránku, přišla Chiuri s poselstvím. Tričko se sloganem se stalo virálním symbolem moderního feminismu. Objevilo se na sociálních sítích, u celebrit i v médiích. Značka Dior tak doslova přes noc přestala být jen luxusem pro elitu a stala se součástí společenského diskurzu. Ukázalo, že zákaznice touží po víc než módě. Chtějí hodnoty, postoj a smysl. Dior díky tomu získal mladší publikum a silnější kulturní relevanci. Proměnil módní přehlídku ve feministický manifest, luxusní značku ve společensky angažovanou platformu a definoval novou éru Dioru jako módního domu, který nejen obléká, ale také promlouvá ke světu.

Nový režim

Chiuri proměnila módní přehlídky v kulturní manifesty. Spolupracovala s feministkami, umělkyněmi a řemeslnicemi z celého světa a vytvořila z Dioru platformu pro hlas žen a mezinárodní kulturní dialog. Její přehlídky v Marrákeši, Aténách, Mexico City nebo naposledy v Římě propojily módu s místními tradicemi a posunuly značku k větší kulturní rozmanitosti a autenticitě. Oživila klasické siluety Dioru a zároveň je přizpůsobila moderní ženě – pohodlnější, praktičtější, ale stále luxusní. To vše podpořila tradičními řemeslnými technikami, které ctí mistrovské savoir-faire a posilují image kvality a exkluzivity značky. Neopomněla však ani komerční stránku. Její návrhy byly nositelné, moderní a komerčně úspěšné. Ikonické kabelky jako Book Tote či oživená Saddle bag se staly bestsellery a posílily globální image značky. Chiuri tak dokázala propojit umění, aktivismus a obchodní úspěch – což je v módním průmyslu mimořádně vzácná kombinace. Proměnila Dior v moderní, společensky angažovanou a kulturně bohatou značku, aniž by ztratila její historickou eleganci. Její přístup kombinující umění, feminismus, řemeslo a obchodní cit vedl k růstu prodejů i kulturního významu Dioru ve 21. století.

 

Její Dior

Se značkou se Chiuri rozloučila velkolepou přehlídkou v Římě a dokumentem sumarizující její působení. Režisér Loïc Prigent v něm zachytil výpovědi silných žen, jejich umění a módní vize, které překračují čas. Film měl premiéru 8. března 2025 na Mezinárodní den žen. Objeví se v něm jak samotná designérka, ale i tvůrci výšivek, historici umění a aktivistky včetně Chimamandy Ngozi Adichie a feministických umělkyň jako Judy Chicago, Mickalene Thomas, Robin Morgan či Tomaso Binga. Film rovněž ukazuje práci Chiuri v Indii s Chanakya School of Craft. Celý dokument je dostupný na YouTube značky Dior.

A jak to bude dál

Začátkem června 2025 oznámilo tiskové oddělení domu Dior, že novým kreativním ředitelem dámských, pánských a haute couture kolekcí se stává Jonathan Anderson, vizionářský tvůrce podepsaný pod svůj brand JW Anderson, ale také bývalý kreativní ředitel v Loewe a v pravidelných kolaboracích i spolupracovník řetězce Uniqlo. Poprvé tak od dob Monsieur Diora povede jeden kreativní ředitel všechny dámské kolekce, včetně haute couture a pánské řady, čímž ještě více posílí jednotnou tvůrčí vizi značky.

„Jonathan Anderson je jedním z největších tvůrčích talentů své generace. Jeho nesrovnatelný umělecký podpis bude zásadním přínosem při psaní další kapitoly historie domu Dior,“ uvedl Bernard Arnault, předseda představenstva a generální ředitel LVMH.

Jonathan Anderson dodává: „Je mi velkou ctí, že se mohu připojit k domu Dior jako kreativní ředitel dámské a pánské módy. Vždy mě inspirovala bohatá historie tohoto domu, jeho hloubka a empatie.“

Svoji první kolekci Dior Men Summer 2026 představí v Paříži 27. června 2025.