Celosvětový trh s luxusem – jako kterýkoli jiný trh snad s výjimkou delivery služeb – se pořád vzpamatovává z dopadů pandemie. Podle konzultační společnosti Bain & Co se v loňském roce smrštil o třiadvacet procent (na 217 miliard eur). Letos se předpokládá patnáctiprocentní růst, než se v příštím roce vrátí na úroveň před pandemií. Čínský trh s luxusem jako jediný zaznamenal vloni růst, a to skoro o polovinu.
Svět luxusu však prochází transformační fází. Značky poučené z pandemie a klimatické krize se pouští do řešení sociálních, hospodářských a environmentálních potřeb svých odvětví a reagují i na poptávku mladších spotřebitelů.
Elegantní rámové polobotky z vegan free kůže, rohožky do prémiového vozu z recyklovaných víček od plastových lahví? Luxus a udržitelnost jsou pro stále více spojené nádoby. Svět prémiového zboží teď do toho pořádně šlape a takto řeší sociální, hospodářské a environmentální problémy, ale i reaguje na poptávku mladších zákazníků.
Co to konkrétně znamená? Nedávno se například značka Chanel spojila s Univerzitou v Cambridge a společně nyní pracují na urychlení udržitelných inovací. Luxusní gigant LVMH zase letos na jaře spustil online platformu Nona Source, kde nabízí použité oděvy, nebo zbytky látek a jiných materiálů k dalšímu využití. Značky Burberry, Gucci a Versace se zase hlasitě staví proti týrání zvířat, a to i zákazem používání kožešinových předmětů ve svých kolekcích.
Ačkoli luxus a udržitelnost se vzájemně propojují už mnoho let, současný vývoj vše výrazně akceleruje. Znalci trendů již začínají razit výraz Luxtainability, tedy krkolomnou složeninu slůvek luxury a sustainability (udržitelnost).
„Nejen v blízké budocnosti, ale již dnes začíná být udržitelnost s luxusem neoddělitelně spojená,“ potvrdil nám minulý týden telefonicky i Stuart Templar z Volvo Cars, který v progresivní švédské automobilce zastává pozici ředitele pro udržitelnost.
Environmentální politika prémiových značek nikdy nebyla pro spotřebitele zásadnější: podle Vogue Business Index skoro dvě třetiny spotřebitelů celosvětově považují environmentální politiku značky za důležitý faktor při rozhodování o nákupu luxusních výrobků.