• Styl
  • Hodinky & klenoty
  • Lucia Silvestri / S kreativní ředitelkou značky Bulgari o její profesi v době covidové
Další článek
1 / 11

Lucia Silvestri / S kreativní ředitelkou značky Bulgari o její profesi v době covidové

„Kreativita, řemeslo a troufalé barevné kombinace jsou tím, co dělá naší značku tak ikonickou,“ říká kreativní ředitelka věhlasné italské klenotnické značky Bulgari Lucia Silvestri v rozhovoru pro Selected.

Advertisement

„Všechno začíná u drahokamů,“ popisuje Lucia Silvestri svou práci. S drahými kameny na svém pracovním stole si povídá, naciťuje jejich energii, dlouze je pozoruje. S blokem v ruce si zakresluje jejich tvary a rozmýšlí barevné kombinace. Ostatně, takto nějak musel drahokamy kdysi vysledovat i muž jménem Sotirios Voulgaris, řecký zlatník, který v roce 1881 přicestoval do Říma a o tři roky později tam založil legendární klenotnictví.

Lucia Silvestri je kreativní ředitelkou Bulgari již posledních devět let / foto: Bulgari

„Moje pracovní postupy jsou dvojí,“ říká Lucia, když se dál vyptávám na její způsob práce. „Kameny jsou vždy prvotní inspirací a určují další tvůrčí činnosti. Druhý spočívá v dialogu s naším týmem, je to neustálý tok nápadů a myšlenek, které si vyměňujeme, abychom dosáhli perfektního výsledku. Řemeslo a kreativita musejí být v dokonalé harmonii. Proporce je základ, stejně tak jako expertiza našich zkušených zlatníků.“

Lucia Silvestri přišla do značky Bulgari na začátku osmdesátých let, a to na popud svého otce, který pro značku pracoval. Původně šlo o časově omezený plán. „Bylo mi osmnáct a začala jsem studovat biologii. Měla jsem nahradit kolegyni, která odešla na mateřskou,“ vypráví Lucia.
V té době Bulgari vedli tří vnuci Sotiria Voulgarise, mezi nimi i současný šéf značky Paolo Bulgari. A právě když Lucia poprvé spatřila jeho pracovní stůl s vyskládanými drahými kameny, nedokázala již odtrhnout oči. Poprvé mohla zblízka pozorovat turmalíny, ametysty, smaragdy a olivíny, jejich tvary a barevné odlesky…
Jak se říká, kostky byly vrženy. Lucia opustila univerzitu a rozhodla se pro značku Bulgari pracovat na stálo. „Byla jsem tenkrát ve správný čas na správném místě,“ vzpomíná. „Bratři Bulgariové zrovna sháněli někoho mladého, kdo bude mít pro svou práci vášeň. A jak se ukázalo, práce s kameny a jejich barevnými kombinacemi pro mě byla úplně přirozená.“

„Všechno začíná u drahokamů“ / foto: Bulgari

To se psala polovina osmdesátých let a klenotnictví Bulgari tenkrát mělo po světě pouhých pět butiků. Tvůrčí proces výroby šperků a výběru drahokamů zůstával v nejužším rodinném kruhu rodiny Bulgari. Lucia Silvestri se však záhy propracovala až k titulu ředitelky akvizic nových drahých kamenů, bratři jí důvěřovali a svěřili jí postupem času mnoho privilegovaných činností včetně výkupu kamenů. 

„Jednou z prvních věcí, které jsem se naučila, bylo vybírat drahokamy už se záměrem jejich dalšího zpracování,“ vysvětluje Lucia Silvestri. „To znamená, že již před jejich výkupem jsem se naučila představit si je kompozičně a v barevných kombinacích a jaké šperky se z nich zrodí.“

A jak její práci nyní ovlivňuje současná pandemie? Nejvíc jí chybí cestování. Ostatně, na cestách je zvyklá trávit většinu času posledních čtyřicet let, které pro Bulgari pracuje. Lucia Silvestri běžně jedná s předními odborníky na gemologii a uznávanými šperkaři. Jejími častými adresami jsou Ženeva, New York, Antverpy, Kolombo či Džajpur. V současné době se ale spoléhá spíš na Zoom. A i když vybírat smaragd přes monitor asi není úplně ono, z profesního hlediska si nestěžuje.

„Svět haute jewelry se řídí trochu jinými pravidly. Tvůrčí a výrobní procesy se vytvářejí dlouho dopředu. Koncepčně je to zhruba rok a půl před spuštěním kolekce. Na zpracování drahých kamenů ale pracujeme již klidně tři roky před finální kolekcí,“ vysvětluje Lucia Silvestri.
A pokračuje: „Konkrétně, než vloni pandemie vypukla, spuštění naší kolekce Bvlgari Barocko to nijak neohrozilo. Samozřejmě, stejně jako jiné profese se i svět luxusních klenotů musel situaci přizpůsobit. Právě v případě Barocko jsme například pro naše top klienty přichystali speciální aplikaci Barocko App, kde si vše za pomoci augmented reality mohou prohlédnout. Navzdory složité situaci pro nás vztah se zákazníkem zůstává klíčovým.“

Na pozici kreativní ředitelky je Lucia Silvestri posledních devět let, ale její příběh lze krásně číst i jako „italský sen“. Prakticky bez jakýchkoli zkušeností a formálního vzdělání se Lucia postupem času vypracovala v respektovanou světovou expertku ve svém oboru. A nejenom poslední rok pandemie byl pro Lucii pořádně turbulentním. Nebylo to zřejmě jednoduché ani například v roce 2011, kdy ve značce Bulgari převzal otěže francouzský luxusní titán LVMH. Italskému klenotnictví to však přineslo trojnásobné zisky a také rozšíření produktové řady o parfémy a módní doplňky.

Odkaz značky Bulgari je ohromný a pro kreativní ředitelku Lucii Silvestri to znamená, že svůj „italský sen“ jednou třeba rozšíří i o tak ikonické kusy, jakými jsou ty ze slavné kolekce Serpenti, jíž v popkultuře navždy zpopularizovala Elizabeth Taylor při natáčení Kleopatry. Přejme jí to.