• Styl
  • Móda
  • Fenty / Proč vyhořel luxusní brand zpěvačky Rihanny
Další článek
1 / 10

Fenty / Proč vyhořel luxusní brand zpěvačky Rihanny

Ani v mocném luxusním gigantu LVMH si neporadili s trvalými prodělky módní značky Fenty, vysněnému dítku zpěvačky Rihanny, a po necelých dvou letech brand zavírají. Anebo je to jen dočasné uspání v časech lockdownu, jak opatrně tvrdí?

Ještě vloni na podzim jsem v britském Guardianu nalistoval článek, kde nadšeně popisovali, jak značka Fenty sice pořád je v počáteční fázi rozvoje, ale rozprostírají se před ní zářné zítřky. Za pár měsíců byl ohlášen konec. Oficiálně z konglomerátu LVMH, jemuž brand patří, sice hlásají, že je to uspání z důvodu Covidu, ale všichni patrně víme, jak to celé dopadne. Proč k tomu došlo a čím to je, že nepomohla ani hvězdná aureola zpěvačky Rihanny?

Rihanna ve svém newyorském pop-upu, který se nachází v obchodní galerii Bergdorf Goodman, v šatech Fenty / foto: Fenty

Fenty do světa módy vtrhlo v roce 2019 a Rihanna jej připojila ke své již zavedené značce spodního prádla Savage X Fenty (koupíte třeba zde) a kosmetické řadě Fenty Beauty (koupíte mj. tady).
Pro účely fashion labelu se spojila s luxusním hegemonem LVMH a ještě tentýž rok překvapivě zvítězila v kategorii Urban Luxe na Fashion Awards.
Fenty pro samotné LVMH bylo prestižní záležitostí. Ačkoli pod francouzský koncern spadají značky jako Louis Vuitton, Dior, Givenchy, Fendi, nebo Bulgari, Fenty bylo teprve druhým brandem v portofoliu, jenž nebyl akvizicí, ale hodlali si jej tam piplat od samého počátku.

Asi není tajemstvím, že svět módy byl pandemií Covid-19 zasažen hluboko do týlu. Za uplynulý rok se do insolvence dostala řada módních firem. Jen v pánské módě to odnesly věhlasné americké Brooks Brothers a J Crew, u nás se po tvrdém úderu už nezvedá Pietro Filipi a namále má i Blažek. Také giganta LVMH se situace dotkla (ač podle čerstvých zpráv tržby Louis Vuitton a Dior ke konci loňského roku strmě narostly).

Svalovat vinu ale jen na Covid je podle nás v případě Fenty nepřesné. Když v květnu 2019 v LVMH značku Fenty launchovali, byli již namlsaní úspěchem odnože Fenty Beauty. Fenty mělo být jasným byznys úspěchem – ostatně, co bylo špatného na úmyslu udělat ready-to-wear kolekci kolem globální supestar Rihanny, s jejími stovkami milionů followerů na sociálních sítích?
Jinými slovy, Fenty od počátku bylo spíš celebrity brandem než klasickou luxusní značkou. A jak víme, to se ne vždycky vyplácí. Celebrity brandy se opájejí úspěchem jen do té doby, dokud jejich stvořitel sedí na tepu doby. Pokud přestane, jízda rychle končí.

První pop-up Fenty se nachází v Galeries Lafayette Champs-Elysées v Pařiži a má pro značku typicky modrý dekor. Podle zlých jazyků spíš připomíná hi-tech kancelář než luxusní butik / foto: Fenty

To sice není úplně případ Fenty, ale skutečností je, že Rihannin brand má s ostatními značkami v portfoliu LVMH jen pramálo společného. Fenty chybí historie – omílat storytelling pořád kolem jedné osoby nelze. Postrádá pořádného fashion designéra – pomineme-li Rihannin zápal pro věc. Tím pádem se značka Fenty nemůže pyšnit žádným produktem, který by byl pro firmu „ikonickým“. Fenty také absentuje na světových dnech módy – produkty se dostávají k zákazníkům nikoli přes klasické sezonní kolekce, ale měsíčními dropy – to je praxí u streetových labelů, nikoli u těch luxusních. Alespoň prozatím.

Fenty však postrádá kredit značky z ulice. Současně brandu chybí i kýžený luxusní rodokmen. K prémiu ji tak řadí jenom cenovky. A to je další problém, protože se ukazuje, že většina z Rihanniných milionů followerů si značku Fenty prostě nemůže dovolit. A zvlášť ne během pandemie, kdy se nejlépe prodávají pohodlné oděvy, nikoli „fancy“ kousky a svět módy celkově pokulhává. Pokud tedy není řeč o sběratelských investičních kusech, jakými jsou luxusní kabelky, šperky, nebo hodinky, kde zájem naopak raketově narůstá.
Konec labelu Fenty je nepochybně hořkou zprávou pro Rihannu, pro její fanoušky to ale zlé sdělení být nemusí. Alespoň si zpěvačka totiž najde čas na dodělání svého deváteho alba.