Další článek

Sklenka v pět / Jak se neztratit v tajích letního aperitiva

Ne každé opojení musí být hlasité. Někdy stačí led, citrus a důvod netlačit na čas. Sklenka v pět není pozvánka na večírek. Je to akt vzdoru vůči kalendáři, kultivovaný protest proti povinnostem. A zároveň pocta chvíli, kdy město zjemní kontury a i stín má jiskru. Sklenka v pět není zvyk. Je to rituál. Jemné ztlumení dne, které má tón, chuť a styl. Není to happy hour. Je to šťastná chvíle.

Advertisement

Italové na to mají slovo a nejen jedno. Říkají tomu aperitivo a není to ani tak o skleničce jako o chvíli. O přechodu mezi prací a večerem, mezi výkonem a požitkem. Aperitivo je nárazník dne. Jemný, ale pevný. Kultivovaný způsob, jak zpomalit, bez toho, že by člověk musel utíkat.

V Turíně v osmnáctém století se z původního medicinálního vína stal společenský rituál. Barový pult jako oltář a vermut jako iniciační nápoj. A kolem drobnosti. Ne plný stůl, ale hrst mandlí, pár oliv, tenký plátek sýra, chipsy v misce. Ne proto, abyste se najedli, ale aby vám zůstala chuť a konverzace nevázla.

V Miláně se z toho později stal doslova apericena, večer, kde drink znamená i něco malého k snědku. Něco mezi aperitivem a večeří. Jemné plynutí času, kde není třeba volit. A přesně tahle nálada se dá přenést i do města jako je Praha. Do večera, kdy světlo klouže po fasádách a člověk má chuť trochu zpomalit, ale ještě zůstat vzhůru.

Ostatně, aperitivo vzniklo jako lékařská pomůcka. Římané pili víno s pelyňkem, aby „otevřeli chuť“. Turínští gentlemani tenhle zvyk povýšili na styl. A pak už to jelo. Bílý vermut v Nice, americké bary s negroni, socialistické portské z Tuzexu. Každá éra má svůj aperitivo. To současné chutná jako malý útěk. A vypadá dobře na fotce.

Aperitivo jako jazyk

Suchý bílý vermut Cocchi Americano nebo kořenitý červený Carpano Antica Formula. Italská klasika s texturou i názorem. legendární bílý vermut, který pil i James Bond v koktejlu Vesper. Nejlépe s pomerančem na velkém ledu. Značka Carpano existuje od roku 1786. Zakladatel Antonio Benedetto Carpano prý věnoval první lahev vermutu Viktorii Savojské. Což je asi nejvíc noblesní PR v dějinách likérnictví. Sherry Tío Pepe Fino je suché, slané, andaluské jako soundtrack od Almodóvara. Podávejte s olivou nebo mandlí. Zapomeňte na aperol a zkuste Select nebo Cynar s grepovým tonikem. Tři díly prosecca, dva díly likéru, jeden díl sody. Citrus na okraj, ne do sklenky. Tak trochu jiný gin & tonic namícháte z Procera Blue Dot z Keni nebo ověřeného Monkey 47. Dolijte tonikem Fever Tree Mediterranean a přidejte špetku tymiánu. Bílé portské víno Niepoort Dry White na ledu s mátou a limetkovou kůrou je drink pro ty, co už všechno ochutnali a chtějí znovu začít.

Co jíst k poháru, ne k přejedení

Grilovaná paprika v olivovém oleji, ovčí pecorino nebo mladý comté s kapkou medu, ančovičky Ortiz na tenkém kváskovém chlebu. Nebo naopak: tenké plátky mortadelly s pistáciemi bez chleba, k tomu jemně opražené mandle Marcona. Aperitivo není oběd. Je to předehra. Nálada. Dialog, ne opera. Doprovod, co má ladit, ne soutěžit. Když Italové servírují stuzzichini, nejde o náhodu. Každá drobnost má své místo. Nejen na talíři, ale i v atmosféře. Nechcete být zasycení, ale naladění. Ne najedení, ale zvědaví. Jídlo tady funguje jako rytmický kontrapunkt. Slanost olivy zvýrazní sladkost vermutu, textura chleba podtrhne jemnost ryby, mandle očistí patro jako dobrý refrén. Je to jako jazzová linka k hlavnímu motivu. Podkres, co vás nenudí, ale ladí. A přesně jako správná hudba, nekřičí, ale zůstává. Nejde o hostinu. Jde o rytmus. Aby se konverzace netopila v omáčce, ale bublala jako prosecco v tenké sklence.

Kde v Praze má sklenka nejhezčí ozvěnu

Po celém dni stráveném v kanceláři, na schůzkách, v dopravě nebo před obrazovkou, je aperitivo způsobem, jak vědomě přejít z pracovní části dne do té osobní. Dát si drink s kolegy nebo přáteli není jen o alkoholu — je to rituál odpočinku. Na chvíli se zastavit, zpomalit, zhluboka se nadechnout, a připomenout si, že život není jen o úkolech a výkonnosti. Tohle jsou nejlepší místa kam vyrazit po práci, aniž byste museli cestovat tisíc kilometrů.

  • The Sip. / Francouzská 147/20, Praha / elegance bez skrupulí, vína co mluví
  • Revír Karlín / Karolinská 7, Praha / bar s charakterem, kde každý drink chutná, jako by ho někdo vymyslel jen pro vás
  • Lola / Myslíkova 262/20, Praha / sardelky, hluk, bublinky a pocit, že jste ve Španělsku
  • Alcron Bar / Štěpánská 624/40, Praha / koktejlový scénář v kulisách tichého glamouru
  • Taigen / Budečská 18, Praha / gin tonic jako zen, citron, přesnost a klid
Lola / Myslíkova 262/20, 120 00 Nové Město
Lola / Myslíkova 262/20, 120 00 Nové Město
Revír Karlín / Karolinská 7, Praha
Revír Karlín / Karolinská 7, Praha
Alcron Bar / Štěpánská 624/40, Praha
Alcron Bar / Štěpánská 624/40, Praha
The Sip. / Francouzská 147/20, Praha
The Sip. / Francouzská 147/20, Praha

Drink co stojí za to

Drink Cynar Spritz reprezentuje hlubší porozumění hořkým aperitivům, evropské amaro tradici a principům vyvažování chutí v nízkoalkoholových koktejlech. Cynar, jakožto netradiční a komplexní likér s artyčokovým základem, představuje výzvu v kombinaci s bublinkami a citrusy. Právě schopnost tuto výzvu zvládnout odlišuje znalého barmana od průměrného. Umět správně připravit Cynar Spritz znamená mít cit pro proporce, porozumět hořkosti a umět pracovat s chutěmi, které nejsou na první dojem líbivé, ale mohou oslovit náročnějšího hosta. Navíc znalost takových nápojů rozšiřuje koktejlový repertoár, podporuje kreativitu a otevírá prostor pro tvorbu vlastních, originálních twistů – což je v dnešní době, kdy hosté hledají autenticitu a zážitek, nesmírně cenné.

  • Cynar Spritz / 3 cl Cynar, 6 cl prosecco, 3 cl grepový tonik, led & grepová kůra

Velká nádhera

Film La Grande Bellezza (Velká nádhera) režiséra Paola Sorrentina je považován za ikonický a hluboce symbolický pro všechny milovníky la dolce vita, protože představuje nejen vizuálně opulentní oslavu života, ale i jeho melancholickou reflexi. Podobně jako Felliniho slavný film La Dolce Vita, k němuž se Sorrentino často symbolicky i esteticky odkazuje, nabízí La Grande Bellezza fascinující pohled na římskou společenskou smetánku – svět plný večírků, krásy, umění a zdánlivého nadbytku. V jeho středu stojí postava Jepa Gambardelly, unaveného spisovatele a mondénního intelektuála, který v sobě nese smutek z promarněného talentu a ztracené lásky. Skrze jeho ironický pohled na krásu a prázdnotu světa kolem něj se film stává existenciální úvahou o smyslu života, o kráse jako zástěrce i pravdě, a o tom, co zůstává, když opadne všechna pozlátka. Řím zde není jen kulisou, ale živoucím symbolem minulosti, duchovna, kultury a pomíjivosti. La Grande Bellezza tak není jen vizuálním zážitkem, ale i filozofickým vyznáním o ztracené kráse, které oslovuje každého, kdo v životě kdy hledal něco hlubšího než jen opojení krásou – a právě proto je film tak hluboce spojen s ideálem la dolce vita, ve své pravdivější, zralejší a bolestnější podobě.

sluneční brýle Dolce & Gabbana, 7800 Kč, koupíte zde; kolínská voda Aqua di Parma Colonia, 100 ml, 3790 Kč, koupíte zde; náramek Bulgari Serpenti, 499 000 Kč, koupíte zde; kabelka Fendi, 200 000 Kč, koupíte zde; turban Valentino, 14 500 Kč, koupíte zde; šaty Dolce & Gabbana, 92 000 Kč, koupíte zde; boty Ferragamo, 22 000 Kč, koupíte zde

košile Versace, 39 000 Kč, koupíte zde; mokasíny Gucci, 24 250 Kč, koupíte zde; sluneční brýle Ermenegildo Zegna, 9200 Kč, koupíte zde; hodinky Panerai Radiomir Quaranta Goldtech, 497 250 Kč, koupíte zde; šátek Prada, 5800 Kč, koupíte zde; prsten Dolce & Gabbana, 6800 Kč, koupíte zde; parfém Profumum Roma Acqua di Sale, 100 ml, 6250 Kč, koupíte zde