• Radosti
  • Cestování
  • Prázdniny v Římě / Proč právě nyní navštívit Koloseum a jak luxusní značky investují do renovací památek
Další článek
1 / 3

Prázdniny v Římě / Proč právě nyní navštívit Koloseum a jak luxusní značky investují do renovací památek

Pokud se letos chystáte do Říma, jedna z nejznámějších tamějších památek se nově odhaluje. Při návštěvě Kolosea turisté poprvé spatří unikátní spleť chodeb včetně gladiátorských převlékáren. Archeologicky precizní práce zadotoval prémiový módní brand Tod’s. V propojení luxusních značek a opravě historických památek přitom rozhodně není osamocen.

Advertisement

Itálie, domov nejvíce historických památek zapsaných v UNESCO, se v době postcovidové čile probouzí k životu. Na pláže opatrně, ale o to nažhaveněji míří statisíce turistů. Totéž platí pro výjimečné památky v městech Apeninského poloostrova. V Římě koncem června slavnostně odhalili rekonstruované Koloseum. Je to i jasný signál všem dovolenkářům: stará sladká Itálie, tolik ponížená první covidovou vlnou, je zpátky – a v plné parádě.

Oválný amfiteátr, jenž patří k největším dílům světové architektury, byl opraven za pomoci velkorysého grantu luxusního oděvního brandu Tod’s. Přesně před deseti roky zakladatel a šéf značky Diego Della Valle (ano, tentýž muž, který pro muže vynalezl ikonické řidičské mokasíny s gumovými válečky místo podešve) vyhlásil, že do opravy nalije bezmála 30 milionů euro. A tak se i stalo.

Ve sponzoringu italského kulturního dědictví ale nebyl osamocen. Před pěti lety zástupci značky Fendi zaplatili opravu legendární římské Fontány di Trevi. Obdobně se značka Bulgari pustila do rekonstrukce Španělských schodů a upmarketový brand Diesel se zas zasloužil o opravu benátského mostu Ponte di Rialto. Vztah italských značek – jež obvykle bývají firmami rodinnými přecházejícími z generace na generaci – k rodné hroudě a jejím památkám je v tomto ohledu zcela unikátní. Kde nefunguje stát, nastoupí krapet patriotismu.
Anebo, jak říká Diego Della Valle: „Nejde o to, kdo přispěje jako první. Důležité je ukázat světu, že pokud se vám v byznyse daří, dávejte.“

Na vysvětlenou: práce na Koloseu samozřejmě neobstarávali zaměstnanci značky Tod’s, ale zejména odborníci-archeologové a znalci z italského ministerstva kultury.
Šatny a chodby zaujímají celkovou plochu zhruba 15 tisíc metrů čtverečních, a tak zástupci značky celkem oprávněně hovoří o „památce uvnitř památky“. Místnosti se nalézají přímo pod kolbištěm, kde svého času gladiátoři bojovali za přihlížení údajně až pětasedmdesáti tisíc extatických Římanů.