Další článek
1 / 15

Mercedes-Benz S 400d / Ať žije král. Vyzkoušeli jsme nejlepší sedan světa

Loni představená generace Mercedesu třídy S si bere zpět korunu pro nejlepší luxusní sedan světa. Záplavou komfortních prvků a elektronických gadgetů směle konkuruje i britským šlechticům z rodů Bentley a Rolls-Royce, vystavuje hodnocení pro Selected respektovaný automobilový novinář Ondřej Šámal.

Advertisement

Mercedes-Benz S tradičně patří mezi nejdůležitější auta světa i navzdory tomu, že byl vždy určen pouze pro úzkou skupinu movitých zákazníků. Během desetiletí se totiž vyprofiloval v symbol segmentu luxusních sedanů, zároveň mu však patří také role nositele technického pokroku. Velkou část technických novinek a komfortních prvků, které třída S představí, se totiž dříve či později dostane i do násobně levnějších modelů napříč celým automobilovým spektrem. U současného provedení tak můžeme spekulovat, zda půjde o chystaný balíček vyspělých asistentů pro autonomní jízdu či hi-tech přední světlomety se 1,3 miliony mikrozrcadel, jenž umějí na silnici před vozem promítat výstražné symboly.

Design novinky hodnotím pozitivněji než u předchůdce. Ostřejší linie a užší světla autu zkrátka sluší. Interiér je doslova čarovný. Konzervativce zpočátku rozčílí 12,8“ dotykový displej představující informační a ovládací centrum celého vozu. Na jeho obrazovku se přesunulo ovládání drtivé většiny palubních funkcí, včetně klimatizace. Chlazení a další parametry proto nastavuje výhradně virtuálně.

Co však u jiných, mnohem levnějších aut vadí, tady funguje takřka na výbornou. Velký piktogram teploty totiž máte hned při ruce. Obrazovka je tak akorát citlivá a systém velmi rychlý. Největší problém tedy budete mít v tom, zorientovat se v menu. Jednotlivých složek a funkcí je totiž obrovské množství.

Komfort za volantem se takřka vyrovnal pohodlí na zadních křeslech i díky měkoučkým polštářkům na opěrkách hlavy. K tomu vás i na rozbitých cestách měkce pohupuje vzduchové odpružení, takže si připadáte jako na obláčku. Tedy až do doby, kdy kolo narazí na ostrou nerovnost. Následný ráz je však skvěle odhlučněn, takže jej stěží postřehnete.

Do luxusního sedanu pocitově patří zážehový osmiválec, diesel OM 656 se šesti válci v řadě ovšem již několikrát prokázal, že v běžném životě udělá minimálně stejně kvalitní službu za méně litrů paliva. Udržování vyššího tempa vůz zvládá s takovým nadhledem, že brzy na větší motory zapomenete. Zvlášť při pohledu na spotřebu. Ve městě si sice lokne klidně 11 litrů na 100 km, delší výlety po dálnicích a okreskách ale odběr srazily na 8,5 l. Nějakých 800 km na jednu nádrž proto dáte s přehledem (co na to elektrický bratr Mercedes-Benz EQS?). Odhlučnění motoru je příkladné, stejně jako izolace od okolního světa.

Mezigenerační srovnání by odhalilo mnohem více rozdílů, já si ovšem všiml jednoho, a podstatného. Nový Mercedes-Benz S s označením W 223 se totiž mnohem příjemněji řídí. Zčásti za to může příplatková zadní náprava, jež kola natočí až o deset stupňů. Rázem se esko tváří jako třída E, takže v úzkých podzemních garážích si nebudete muset najíždět.
Na okreskách vůz působí jistěji, pod což se podepisuje i přesnější a subjektivně citlivější řízení. Až jsem si chvílemi připadal jako v konkurenčním BMW 7, které v aktuálním vydání opravdu moc dobře kombinuje pocit z jízdy s cestovním komfortem. Mercedes ovšem svého rivala z Mnichova trumfuje vyspělejšími technologiemi a ještě pečlivěji zpracovanou kabinou. Na druhou stranu je třída S také o pět let mladší.

Mercedes-Benz S 400 d 4Matic L
Dvojitě přeplňovaný vznětový šestiválec DOHC * Objem 2925 cm3 * Výkon 243 kW při 3600-4200/min * Točivý moment 700 N.m při 1200-3200/min * Převodovka samočinná devítistupňová * Pohon všech kol * Rozvor 3216 mm * Vnější rozměry 5289 x 1954 x 1503 mm * Zavazadlový prostor 550 l * Pohotovostní/užitečná hmotnost 1995/775 kg * Největší rychlost 250 km/h * Zrychlení 0-100 km/h za s * Nádrž 76 l * Normovaná spotřeba 6,7-8,0 l na 100 km * Výroba Sindelfingen, Německo.

Cena 
testovaného vozu 2 957 240 Kč