Další článek
1 / 7

Leo Kallista / S kvalitním domácím audiem hudba rozkvétá před očima

S pořádným domácím audiosystémem se doslova ztratíte v hudbě. A to není jen narážka na výbornou letitou hitovku Lost in Music od Chic. Říká se, že stačí jediný poslech z high-endu a už není cesta zpátky. S ředitelem pražského high-end showroomu Voix Premium Audio Leo Kallistou jsme si povídali o tom, proč se vyplatí investovat do superkvalitního audia.

Advertisement

Přiznám se – jsem amatérský audiofil. Nepovažuji se za výsostného znalce, ale investování do audiovybavení a jeho ladění a párování je mým velkým (jediným) koníčkem. Moje manželka sice poslech na mých reprácích od Audio Physic a vintage soupravě Marantz občas přirovnává ke svému nočnímu krému na vrásky – výsledky jsou prý sporné. Ale to říká jen v nadsázce a hlavně proto, aby mě popíchla. Pravdou je, že rozdíl oproti běžnému poslechu je neskutečný. V tom si navzájem notujeme s ředitelem pražského high-end showroomu Voix Premium Audio Leo Kallistou.

Leo Kallista ve svém high-end audio showroomu Voix / foto: archiv

Výhodou audia je nesezónnost,“ začíná Leo. „Fashion má dvě sezóny za rok, kdežto zesilovač od Parasoundu je stejný klidně pět let. Je to pořád aktuální model a ty bedny vám budou hrát třeba třicet let.“
Návštěva jeho showroomu nedaleko Staromáku je zážitek sám o sobě. Hudební nadšenci tam chodí – pokud zrovna neřádí Covid – třeba jen na kávu. Popovídat si a poslechnout si, co tam mají nového. „Chceme vám u nás dát ten zážitek, nemusíte si nic hned koupit,“ usmívá se Kallista.

Gramofon Debut Carbon EVO vyrábí česko-rakouská značka Pro-Ject / foto: archiv

U kávy si poslechnete vaši oblíbenou hudbu tak, jak jste ji předtím nikdy neslyšeli: na opravdu kvalitních hifi systémech. Vyrábějí je značky, o nichž běžný posluchač hudby – i ten, který k poslechu nevyužívá jenom mobilu – možná také nikdy neslyšel… Kharma, Wilson Audio, Paradigm, Burmester, Ocean Way Audio. Narazíte tu ale i na ty známější, jako jsou například britští mistři reproduktorových soustav z KEF.

Pokud jednou okusíte svět high-end audia, pravděpodobně už se nikdy nebudete chtít vrátit k běžnému poslechu. Svět opravdu kvalitních hi-fi systémů vás doslova pohltí. A že se dnes hudba poslouchá jinak než dřív? To podle Kallisty nevadí. Současné streamery totiž umožňují poslech hudby i ve vysoké nekomprimované kvalitě. Například streamer značky NAD se podle něj nemusíte bát zapojit ani k půlmilionovým bednám.

Zesilovač značky Burmester nejen mocně hraje, ale i vypadá / foto: archiv

Než lidi zainvestují do high-end audia, nějaký čas to prý obvykle trvá. „Pokud rekonstruujete dům nebo byt, tak víte, že vás židle bude stát třeba patnáct tisíc a že jich potřebujete šest až osm,“ počítá Leo. „Jste připraveni, že utratíte sto až sto padesát tisíc jen za židle. Ale když vám někdo řekne, že byste měli dát totéž za audio, budete si myslet, že se zbláznil,“ pokračuje. „Přece si koupím bedýnky online za sedm tisíc a jsem tam. A to my nechceme,“ říká Kallista. I proto pořádají akce pro designéry a architekty.

„Čím kvalitnější audio, tím víc bezztrátově předáváte to, co umělec do hudby vložil,“ vysvětluje Kallista. „Ultimátní sestava vám to dá do sebemenšího detailu. A když zavřete oči, vidíte tu kapelu před sebou… bicí, struny kytary, zpěváka.“
Velkou výhodou kvalitního audia je skutečnost, že ji lze poslouchat dlouhodobě, aniž by nás to unavovalo. „S nekvalitním audiem náš mozek neustále dopočítává chybějící informace. Nakonec si řeknete, že už to nejde poslouchat a vypnete to,“ říká. A pokračuje: „Jasně, teenager si dá mobil do skleničky a je spokojený. Časem mu to ale nebude stačit, bude chtít víc.“

Pro leckoho je to možná překvapivé, ale i v době streamování hudby trh s kvalitním hi-fi neustále roste.
V posledních letech stoupá zájem i o gramofony, vinylové desky se navzdory Spotify a Apple Music prodávají rok od roku lépe. V prémiové části tohoto segmentu se prosazují i české značky, například tradiční Pro-Ject. „Je vysoce kvalitní, přitom cenově dostupná.“

U módních gramofonů lidé často dělají chybu, že si koupí drahý stroj, který spárují levnými kabely a diví se, že to nehraje. Ostatně, kabely jsou hodně podceňovanou součástí audiovýbavy. Reproduktorové kabely třeba od značky Crystal Cable stojí tisíce eur.„Lidé si často neuvědomují, že hudba má tři komponenty – elektroniku, reproduktory a kabely. Jedno bez druhého nefunguje,“ popisuje Kallista, který zákazníkům rád poradí i s výběrem přenosky nebo ramínka na gramofonu. „Jakmile jednou začnete, už vás to nepustí. Naopak vy se pustíte do krásné hry obměňování a upgradování,“ uzavírá Leo Kallista s úsměvem.
voix.cz