Další článek
1 / 9

America‘s Cup / David Křížek komentuje legendární jachtařskou soutěž

O The America‘s Cup, tedy Pohár Ameriky, soutěží námořní jachty a jejich posádky už sto sedmdesát let. Jedná se o prestižní záležitost, a tak šestatřicátý ročník závodu, který se pojede letos v březnu poblíž novozélandského Aucklandu, bude ostře sledován.

Advertisement

O to víc, že už ze závodu, který se jede teď a z něhož vyjde dosavadní vyzývatel držitele poháru, je víc než zřejmé, že budeme svědky jízd rekordně rychlých a neskutečně obratných lodí a jejich posádek. „V Poháru Ameriky se vždy objevuje ta nejmodernější technika, jsou tam nejdražší lodě a nejlepší jachtaři,“ připomíná náš nejznámější jachtař David Křížek, který pochopitelně pohár sleduje.
„Já osobně mám radost z toho, že tento ročník není o nejlepší jachtě, protože ty jsou kvalitou zcela vyrovnané, ale je vše v rukách jachtařů,“ libuje si muž, který sám několikrát přeplul Atlantický oceán – v závodě osamělých mořeplavců z Francie do Brazílie Transat 6,50 vybojoval bronzovou medaili a stal se členem sdružení nejextrémnějších sportovců světa SECTOR No Limit.

O Pohár Ameriky se soutěží od roku 1851. Dostane jej do držení vítěz série závodů (match races) mezi dvěma jachtami, z nichž jedna je označována jako obhájce (defender) a reprezentuje jachtařský klub v jehož držení pohár je, druhá je pak nazývána jako vyzyvatel (challenger). V současnosti je defenderem Royal New Zealand Yacht Squadron s jachtou Te Rehutai a challengerem bude vítěz Prada Cupu. Do jeho finále, jehož poslední jízda se uskuteční 22. února, se dostaly britský INEOS Team, reprezentovaný lodí Britannia II s jachtaři z Royal Yacht Squadron a italský tým Luna Rossa Prada Pirelli s jachtou Luna Rossa. Finále začíná 6. a končí 21. března. / foto: Airbus

A David Křížek pokračuje: „Zároveň se těším na to, až tady použité technologie zlevní a přenesou se třeba i do charterových lodí, třeba zde používaná dvojitá plachta. Zlevní se třeba i foily, protože nebudou muset být konstruovány podle velice přísných pravidel, která pro tento pohár zde platí.“
Jeho slova potřebují pro nás suchozemce určité vysvětlení, stejně tak je nutné objasnit, na čem u Aucklandu se jachtaři plaví. Jachty třídy AC75 mají snad nejpřevratnější konstrukci, která byla u takových lodí použita. Jsou jednotrupé a bez kýlu a říká se jim hydrofoily, protože při rychlosti nad 30 uzlů se jejich více než dvacetimetrový trup zdvihne nad vodu a jachty vlastně „letí“ díky ponořeným křídlům, foilům. Ty mají tři. Jedno křídlo je napevno namontováno u zádi lodě, druhé dvě jsou sklopná, přidělaná na jakýchsi žabích nohách po stranách trupu.

Dokud lodě neplují na foilech, jsou velice vratké. To se však změní, jakmile se na nich vynoří z vody. Křídlo na boku je pak ponořeno jen jedno, a to na závětrné straně. Není rovnoběžné s hladinou, svírá s ní úhel asi 45 stupňů, takže přenáší přes rameno, na němž je upevněno, vztlak nejen ve vertikálním směru, ale i horizontálním. Zároveň rameno je drží dál od trupu, což dále zvyšuje vratný moment. To umožňuje, aby jachta i při bočním větru plula téměř vzpřímeně a nastavovala mu co největší plochu plachet.

Oplachtění je další unikátní záležitost. Hlavní plachta je vlastně složená ze dvou. Každá je připevněna z jedné strany stěžně o půlkruhovém průřezu a jsou pak spojeny v zadním lemu, takže vytvářejí jakési křídlo. To umožňuje plout i velice ostře proti větru a zároveň dosahovat vysokých rychlostí – americká jachta Patriot zde 29. ledna plula rychlostí 53,31 uzlu, což je přibližně sto kilometrů v hodině. Obraty s takovou plachtou-křídlem působí velice snadno a lehce, je ale za tím skryta práce jedenáctičlenné posádky. Slovo skryta můžeme brát doslova, protože jachtařům jsou prakticky vidět jen hlavy v přilbách, jak vše ovládají ze svých míst po stranách trupu lodi.

David Křížek se závodnímu jachtingu se věnuje od svých deseti let. Několikrát přeplul Atlantický oceán – v závodě osamělých mořeplavců z Francie do Brazílie Transat 6,50 vybojoval bronzovou medaili a stal se členem sdružení nejextrémnějších sportovců světa SECTOR No Limits, Je propagátorem moderních akčních lodí a nových trendů v jachtingu. Pracuje jako trenér Sportovního centra mládeže atraktivní lodní třídy 29er. / foto: archiv Davida Křížka

Luminor Luna Rossa GMT

Hodinky s italským designem od Panerai, inspirované pohárem, mají 44 mm pouzdro z titanu, potaženého DLC (amorfní uhlíkový materiál o tvrdosti diamantu) a vlastní kalibr P.9010/GMT s funkcí dvojího času, který je důležitý ke sledování Poháru Ameriky. Mohou se pochlubit třídenní rezervou chodu a odolností proti vodě do 300 metrů. Jedním z nejvýraznějších znaků hodinek je šedý číselník, krytý materiálem, použitým na plachtách hydrofoilu Luna Rossa. Šedou doplňují bílé ručky a čísla spolu s červenou sekundovou ručkou a ukazatelem druhého času. Inspiraci Pohárem Ameriky prozrazuje i rytina jachty Luna Rossa na dýnku hodinek. Cena 230 OOO Kč.

Seamaster Planet Ocean America America's Cup Edition

K oslavě 36. ročníku Poháru Ameriky se připojila i Omega, která je také oficiálním časoměřičem soutěže. Hodinky, voděodolné do 600 metrů, se v barevnosti inspirovaly logem
soutěže a jsou dostatečně robustní. Pouzdro z nerezové oceli a modré keramiky ZrO2 o rozměrech 43,5 mm ukrývá kalibr Omega Co-Axial Master Chronometer Caliber 8900 s rezervou chodu 60 hodin. Z modré keramiky je i luneta a její červená a bílá úseč mají funkci předstartovního časovače jachty; označení „Start“ představuje doslova start závodu. Barvy využívá i texturovaný modrý a červený gumový tah se sklopnou sponou z nerezové oceli. Na reversu mají logo poháru vyřezané v safírovém skle. Limitovaná edice 2021kusů. Cena 160 000 Kč.