Design je zhmotnění síly, která od počátku civilizace formovala a proměňovala náš svět. Ale i svět designu se mění. Nábytek směřuje k extrémnímu pohodlí, funkčnímu minimalismu s kovovými prvky a relaxačním designům kombinujícím světlo a zvuk. Výrobci recyklují stánky, zachovávají předchozí scénografie. Z množství inspirativních kolekcí, které byly k vidění na milánském svátku designu, však některé vynikaly – posouvají hranice estetiky i funkce, reflektují aktuální vývoj v udržitelnosti a přinášejí řešení pro nadčasové interiéry.
Salone del Mobile 2025 / Ještě jedna várka inspirací z designové laboratoře
Po jarním zmapování milánského Design Weeku se ještě jednou vracíme na místo designového činu. Co dále přinesl největší světový nábytkářský veletrh Salone Del Mobile? Silný koncept letošní kampaně Thought for Humans vizuálně i filozoficky zdůrazňoval synergii mezi člověkem, materiálem a designem – dřevo, kov i bioplast přecházejí harmonicky do lidské zkušenosti.
Arper / Udržitelný design budoucnosti
V loňském roce značka Arper zahájila novou kapitolu své ikonické kolekce Catifa modelem Catifa Carta 53, navrženým studiem Lievore Altherr Molina. Židle je vyrobena z inovativního materiálu PaperShell, jenž vzniká z odpadu dřevozpracujícího průmyslu a vykazuje mimořádně nízkou uhlíkovou stopu. Novinkou letošního roku je varianta s dřevěnou čtyřnohou podnoží, která dále snižuje emise CO₂ o 20 % ve srovnání s kovovou variantou. Arper navíc na veletrhu odhalil prototyp Catifa Carta 46 s upravenou PaperShell skořepinou a novou verzi modelu Catifa (RE) 46, vyrobenou ze 100% recyklovaného plastu. V současnosti společnost věnuje pozornost zejména systematickému výzkumu designu materiálů a neustálým inovacím. Tyto inovace nejen posilují vizi značky, ale zároveň potvrzují, že odpovědný design a estetická nadčasovost mohou jít ruku v ruce.
Moroso / Futuristická dimenze sezení
Značka Moroso letos zaujala výraznou novinkou Gruuvelot, modulárním lounge systémem navrženým Patricií Urquiolou, který rozpracovává původní solitérní model Gruuve a překračuje tak hranice tradičního sezení. Organické objemy, měkké výrůstky a proměnlivá struktura vytvářejí živý, téměř animální ekosystém, který reaguje na přítomnost těla a redefinuje vztah mezi uživatelem a objektem. Otevřená, klenutá a prostorově velkorysá hmota podtrhuje vizi Patricie Urquioly o nekonečných možnostech textilního designu. Tvorba Patricie Urquioly nese výrazný autorský otisk, v němž se spojuje emocionální hloubka s intelektuální hravostí. Ve svých návrzích vždy vychází z člověka – prostoru přisuzuje smysl až ve chvíli, kdy s ním vstupuje do vztahu. Tento přístup si osvojila během studia pod vedením Achilla Castiglioniho, jehož princip „základního prvku“ klade důraz na empatii a vnímavost v designu. Od založení Studia Urquiola v roce 2001 spolu s Albertem Zontonem přináší do světa designu nový, intuitivní jazyk, který propojuje organické formy, inovativní materiály a kulturní přesahy. Její práce oslovuje jak smysly, tak rozum a nikdy neztrácí kontakt s lidským tělem a jeho potřebami.
B&B Italia / Metropolitní ikona a polštářová evoluce
Legendární kolekce Metropolitan značky B&B Italia se od roku 2002 stala symbolickým milníkem v oblasti designu lounge křesel. Její nejnovější revize, model Metropolitan Relax z dílny newyorského designéra Jeffreye Bernetta, posouvá zážitek ze sezení na novou úroveň díky jemnému naklápěcímu a otočnému mechanismu, který přirozeně kopíruje pohyb těla. Inovovaný opěrák s integrovanou opěrkou hlavy zajišťuje maximální pohodlí i oporu v jakékoli pozici. Křeslo je dostupné s elegantní hliníkovou podnoží nebo s bronzovým niklovým nátěrema je čalouněné širokou škálou látek a kůží, což jej činí ideální volbou nejen pro sofistikované interiéry domovů, ale také pro luxusní hotely či reprezentativní kanceláře.
Kultovní modulární systém Tufty-Time, navržený Patricií Urquiolou v roce 2005, se letos dočkal velkolepé reinterpretace. Tufty-Time 20 zachovává charakteristické prvky, které mu zajistily celosvětový úspěch – vysoký komfort, variabilitu a výrazné čalouněné členění. V současném rozhraní akcentuje novou úroveň pohodlí díky přepracovaným objemům, výplním a výšce sedu. Nově zařazený zakřivený modul rozšiřuje možnosti konfigurací a podporuje přirozenou plynulost a vzájemnost v prostoru. Důraz byl kladen i na udržitelnost: celý systém je plně rozebíratelný, což umožňuje recyklaci nebo opětovné využití všech komponentů po skončení životnosti.
Maxalto / Padesát a dost
Pohovka Lilium 50 je vzácná limitovaná edice vytvořená k příležitosti 50. výročí značky Maxalto. Vyrobeno bylo pouhých padesát kusů, přičemž každý z nich představuje jedinečné spojení umění a designu. Potahová látka z jemného lnu, vyvinutá exkluzivně pro tuto kolekci, se díky špičkové reprodukční technologii proměnila v umělecké plátno nesoucí rukopis nizozemského malíře Patricka van Riemsdijka. Print napodobující tah štětce vytváří vizuální kontrapunkt k elegantnímu tvarosloví a podtrhuje tak její nadčasovou siluetu. Každý kus z kolekce je dodáván s očíslovaným certifikátem pravosti, podepsaným Antoniem Citteriem, autorem návrhu, a stvrzuje tak výjimečnost této umělecké intervence.
Speciální edice ikonického stolu Pathos 50, navrženého Antoniem Citteriem v roce 2011, se letos dočkala designové aktualizace. Nová verze zaujme nosným rámem z laserem řezaného bronzu a deskou z masivního italského ořechu s přiznanými, neopracovanými hranami. Tento kontrast mezi formální elegancí a surovým materiálem dodává klasickému modelu nový, současný výraz. Pathos 50 tak dokonale vystihuje schopnost značky Maxalto inovovat a rozvíjet vlastní styl bez ztráty identity.
Walter Knoll / Vizuální jednota
Dřevěný taburet Sooso z dílny rakouského studia EOOS je objekt s výjimečnou sochařskou estetikou, jenž v sobě spojuje precizní řemeslné zpracování, udržitelný přístup a nadčasový charakter. Jeho název vychází z japonského slova Sōzō (socha) a plně odráží povahu skulpturální kompozice. Tři propletené válce z masivního evropského dřeva vytvářejí harmonický celek, který působí měkce, a přesto architektonicky čistě. Sametově hebký povrch a přirozená textura dřeva z něj činí haptické vizuální dílo, které vede plynulý a sebevědomý dialog s prostorem, ve kterém je umístěno.
Křeslo Shinzo Hybrid studia EOOS přenáší ikonický lounge design z interiéru do exteriéru – s lehkostí, elegancí a nečekanou flexibilitou. Výrazná ručně tkaná struktura z odolných šňůr se vine po rámu z práškově lakované nerezové oceli a vytváří mistrovsky řemeslný objekt s překvapivě vzdušným výrazem. Přirozený přechod od hustého výpletu v zádové části k jednotlivě napnutým šňůrám dodává křeslu dynamiku a lehkost. Vysoké opěradlo jemně obklopuje tělo, zatímco volitelný otoman a sedák zvyšují komfort. Díky integrovaným kolečkům se Shinzo Hybrid bez námahy přesouvá mezi interiérem a exteriérem – ať už stojí u bazénu, ve wellness prostoru či ve slunném rohu obývacího pokoje. Odolné, rychleschnoucí materiály a prémiové zpracování z něj činí nadčasový kus, který obstojí v každé sezoně.
Právě tyto novinky zaujaly tým Konsepti natolik, že se brzy objeví i v jejich portfoliu. „Salone del Mobile 2025 nám potvrdil, že soudobý trend užitého designu nadále směřuje k propojení přírody a technologie. Organické tvary, udržitelné materiály a chytrá řešení definují nové standardy. Několik posledních let je patrné, jak se značka po značce posouvá k hlubší odpovědnosti – nejen vůči prostředí, ale i vůči potřebám uživatelů. Produkty propojují estetiku s funkčností a často redefinují samotnou podstatu krásy v kontextu každodenního života. Výrazný umělecký přesah, který do kolekcí vnášejí renomovaní světoví designéři, zajišťuje těmto produktům nejen charakter, ale i kulturní hodnotu,“ uvádí Lucie Řezníčková, spolumajitelka Konsepti. Navštivte pražský showroom na adrese Komunardů 32 nebo konsepti.com.