• Luxury living
  • Zahrada
  • Floristka Markéta Hývnarová / Květinami učím lidi dělat druhým radost
Další článek
1 / 6

Floristka Markéta Hývnarová / Květinami učím lidi dělat druhým radost

Floristický ateliér je květinářství pro ty, kteří se vyznají. Vznikají zde umělecká díla, symboly jedinečných momentů, radost, kterou posíláme dál. „Květiny nám dokážou připomenout, že se věci rychle mění. Že si máme vážit každého dne a prožívat ho naplno,“ říká Markéta Hývnarová, majitelka pražského ateliéru Provoní.

Advertisement

Za dveřmi floristického ateliéru objevíte příběh, jedinečný „rukopis“ a osobní přístup. Za cenu květiny si zde koupíte vůni okamžiku a slavnostní punc i pro obyčejný den, jako je třeba ten dnešní. „U nás v Provoní sledujeme trendy a chceme, aby kytice měla určitý přesah – kromě toho osobního i umělecký. Snažíme se vybírat barvy, tvary i druhy kytek a kompozice tak, aby vazba působila dobře a zapadala do jakéhokoli interiéru,“ říká Markéta Hývnarová.

Květina by měla být v souladu se vším, co doma máme, říká Markéta Hývnarová / foto: Vojtěch Krunt

Intencí umělecké floristiky není jen „udělat pugét“, který doneseme na návštěvu a v papíru ho dáme na pár dní do vázy. „Je to dekor, se kterým nějakou dobu žijeme, a proto by se s ním člověk měl cítit příjemně,“ dodává Markéta. Už při nákupu jednotlivých květin přemýšlí o tom, jak budou kombinovatelné: „Je to podobný postup, jako když ladíme látky na šaty nebo interiérové doplňky a textilie. Květina by měla být v souladu se vším, co doma máme – ne jen kytka, ale něco vznešeného v rámci prostoru. Jedna květina dokáže krásně nadekorovat celý stůl a pak zdobit interiér ještě celé týdny nebo i déle, pokud jde o suchou vazbu, která je jedním z aktuálních trendů.“

Podle Markéty si dnes lidé květiny kupují i mimo „konvenční“ příležitosti – jako doplněk do interiéru nebo prostě jen tak pro radost: „Mezi přáními klientů není výjimkou třeba velký věnec ze suchých a stabilizovaných květů, určený k umístění na zeď místo obrazu. Nabízíme ale třeba i vazbu s příznačným názvem Jen tak, což je taková ‚startovací‘ kytička za 550 korun, která udělá radost kdekoli a kdykoli, nebo vazba Víkendovka, která dokáže nadekorovat celý stůl třeba na rodinnou večeři.“

„Květina je devíza, kterou lze vytvořit pevný vztah a ukotvit momenty“ / foto: Martin Říha

Kytice je prostředkem k tomu, jak vytvořit slavnostní dojem. „A to i když žádnou ‚slávu‘ právě nemáme,“ dodává Markéta Hývnarová a pokračuje: „Je to spojeno i s aktuální situací: květiny umožňují vnést si radost do – často nedobrovolného – domácího života. Lidé si je teď hodně posílají navzájem jako dárek pro potěšení, ženy dnes často nečekají jen na to, kdy jim květinu koupí partner a kupují si je samy. Květina není jen k svátku, Valentýnu nebo MDŽ, ale i symbolem toho, že se partneři doma cítí dobře.“ Nemusíme se vyznat v květomluvě, aby nám kytice něco řekla nebo připomněla a přiměla nás na chvíli se zastavit a přivonět, když procházíme kolem.

„Každou kytici se snažíme dělat tak jedinečnou, jako příležitosti, ke kterým je tvoříme. Jsou to neopakovatelné příležitosti v životě a momenty, které jsou pomíjivé, stejně jako krása květin. Co se stalo včera, to se už dnes mohlo posunout zase někam jinam – a květina dokáže takové jedinečné momenty připomenout: že se věci rychle mění, že si máme vážit každého dne, který máme a prožívat ho naplno,“ vysvětluje Markéta až filozofický přesah své tvorby, kterou rámuje momenty, jako jsou svatby, výročí a jakékoli oslavy skutečnosti, že můžeme být spolu.

Květina je devíza, kterou lze vytvořit pevný vztah a ukotvit momenty. Obchoduje se s ní na burzách a jako výsledný produkt propojuje jednotlivce, symbolizuje vřelý vztah, ale navázat umí i vztahy obchodní: „Náš ateliér už spolupracoval se značkami jako Plzeňský prazdroj, Radegast, Kofola, Yves Rocher nebo Roberto Coin. Květina dokáže krásně ‚vypíchnout‘ produkt, ať už jde o květinové brány, fotostěny nebo kompozice nového produktu v květinovém dekoru,“ jmenuje Markéta jedinečné spolupráce, při nichž umělec musí brát v potaz nejen spokojenost klienta, ale i jeho zákazníků nebo to, aby dekor korespondoval s filozofií značky.

Když si spolupráce sedne, je výsledkem nepřehlédnutelný „wow efekt“: spojení produktu nebo značky se zážitkem, který se zapíše do paměti. A to nejen cílové skupině na prezentaci nebo obchodní akci: „Při jedné z našich prvních spoluprací tohoto typu se značkou C&A vznikla neskutečně krásná květinová stěna k příležitosti uvedení nové kolekce na trh. Byla to úžasná spolupráce a dodnes, když vidím fotky z akce, mně skoro ukápne slza,“ přiznává Markéta.

Florista je jako zubař nebo kadeřník. „Každý z nás má ‚toho svého‘ a já si myslím, že stejně tak by měl mít každý i svou floristku nebo ateliér, kam se rád vrací,“ přirovnává Markéta. Každý florista má totiž jiný rukopis – podobně jako s malířstvím, kdy každý umělec má své typické tahy štětcem nebo barvy a také přístup ke klientovi. I květinu lze vnímat jako umění, jako obraz. Některé vazby jsou divočejší, jiné působí velmi úpravně nebo jako natrhané na poli.

„Nás charakterizuje právě ta divočejší vazba, kdy květina působí, jako by ji někdo jen vzal a ledabyle, bez nějakého násilí naaranžoval do vázy. Volnost, různé druhy jemných kvítků, lokální sezónní květy ze zahraničí i z našich květinových farem,“ popisuje Markéta. Většina květin, které v Provoní koupíte, je evropského původu, nejčastěji z Holandska, ale občas se objeví i exotická květina třeba z Ekvádoru. Výsledná vazba pak tvoří zvláštně harmonickou, ale kontrastní kombinaci důvěrně známého s kapkou výstřednosti.

„Květiny z lokálních českých farem mám ale úplně nejradši. Jde často o druhy, na které se třeba úplně zapomnělo. Je skvělé, že i v Česku už je spousta farmářů, že se produkce květin u nás tak rozmohla,“ upozorňuje Markéta na aktuální tendence, které sílí i na popud zákazníků: často preferují čistě českou květinu, jiní zase dávají přednost dovozu a další – stejně jako Markéta – mají rádi ‚koktejly‘, tedy kombinace obojího.

Pokud budete mít štěstí, narazíte v Markétině vazbě na květinu z její vlastní produkce: „Se svým tátou pěstuji na zahradě především jiřiny. Těší mě ten proces – nejdřív máte malou hlízu, kterou si sami zaléváte, pak vznikne květina a z ní nakonec umělecké dílo, které rozdává radost dál. Kdybych mohla, měla bych vlastní květinovou farmu. Vždycky říkám, že ten, kdo pěstuje, věří v budoucnost.“

Osobní tipy z ateliéru

Dělejte radost „Floristika je práce, kterou pomáháme lidem, aby oni sami dělali ostatním radost,“ říká Markéta, kterou baví předávat dál nejen květiny, ale i zkušenosti v podobě kurzů květinové vazby. „Jednotlivci nebo kolegové na teambuildingu v něm dostanou možnost se kreativně rozvinout úplně jiným směrem, než jsou zvyklí, osvojí si techniku a dokáží pak doma vdechnout další smysl třeba květinám z vlastní zahrady.“

Vyznejte se Květiny pro nás představují okamžiky, vůně, představy… ale i předsudky. „Osobně mám kladný vztah ke karafiátům, které pěstovala moje babička,“ říká Markéta, která se ve svých vazbách úspěšně snaží tuto květinu „rehabilitovat“. Pokud hledáte další „trošku jinou klasiku“, doporučuje Markéta třeba hybridní růže od Davida Austina, což byl britský pěstitel růží, spisovatel a nositel řádu britského impéria.

Investujte „Máme kytice od 550 do 5000 korun. Hodně lidí kupuje vazby i kolem dvou tisíc, což je už opravdu pěkná květina, která působí krásně v prostoru jako solitér. Umění floristiky je i v namixování květin různé životnosti, aby nás těšily dlouhou dobu: „Postupně odebíráte uvadlé květy a nakonec zůstane třeba jen minimalistická kytička s pár lístky eukalyptu, statice a bodláčku, která vypadá dobře, i když jde jen o tři věci,“ dodává Markéta.