• Art
  • Kultura
  • Výstava Coolapse / Jak zní rovnice civilizace podle Jakuba Berdycha Karpelise
Další článek
1 / 4

Výstava Coolapse / Jak zní rovnice civilizace podle Jakuba Berdycha Karpelise

Galerie Kvalitář uvádí výstavu Coolapse Jakuba Berdycha Karpelise, výrazné osobnosti české umělecké a designérské scény. Jedná se v pořadí o jeho druhou sólovou výstavu v Kvalitáři s časovým rozestupem sedm let. Coolapse představuje nejnovější tvorbu autora, která se pohybuje na hraně archeologie současnosti, materiálové poezie a ironické vizuální glosy dnešního světa.

Advertisement

Výstava Coolapse představuje výběr z volných sochařských děl vzniklých v posledních dvou letech, v nichž Jakub Berdych Karpelis s typickou ironií i precizním řemeslem rozvíjí svá dlouhodobá témata; vrstvení symbolů, reinterpretaci historických stop, prolínání vysokého a nízkého, ale také hledání hranic mezi objektem, materiálem a kulturním komentářem. V konceptu Coolapse se tyto motivy skládají do osobní vizuální koláže, která reflektuje, jak se mění svět kolem nás i způsob, jakým mu můžeme rozumět.

Ústředním dílem je série mramorových objektů s názvem Teorie současnosti, které jsou reinterpretací ikonické Einsteinovy rovnice, kterou autor přepisuje do kulturního vzorce současnosti. Autor písmena fyzikálního zákona mění v symboly civilizace definované ekonomikou, globalizací a konzumem – E představuje euro, M McDonald’s, C copyright a exponent nahrazují dvě hotelové hvězdičky. Z vědeckého symbolu pokroku se v autorově podání stává rovnice dnešního kulturního řádu a jeho paradoxů.

Inspirací pro vznik této série je římský nápis na hradní skále v Trenčíně z roku 179 n. l., který Berdych Karpelis již v roce 2008 guerillově reinterpretoval v plenéru v Hořicích v Podkrkonoší. Rebelsky, mimo zdejší sochařské sympozium. V aktuální sérii mramorových objektů Teorie současnosti (2025), vytvořené z nalezených stavebních fragmentů, umělec, u kterého se nezapře sochařské školení, tento motiv dále rozpracovává; fragment jako stopa doby, nápis jako gesto lidské přítomnosti, rovnice jako otisk civilizace. Díla tak fungují jako postapokalyptické pomníky i jako komentáře možných budoucností, které sledují, co po nás zůstává, a co ztrácí význam.

Jakub Berdych Karpelis dlouhodobě pracuje s principy reinterpretace, rekonstrukce, remixu a rekontextualizace, které mu umožňují přesouvat významy mezi minulostí, současností a spekulativní budoucností. Tento přístup silně rezonuje s kurátorskou interpretací Miry Macíka, který výstavu popisuje slovy:

„V dílech Jakuba Berdycha Karpelise se ironie stává přesným nástrojem, jak mluvit o civilizaci bez moralizování. Coolapse je kolapsem i koláží – kolapsem významů, na které jsme si zvykli, a koláží z fragmentů, které přežívají déle než naše představy o světě. Jakub vytváří pomníky bez patosu, pomníky každodenní reality, kterou žijeme, ale málokdy ji vidíme z odstupu. Pracuje s napětím mezi pokrokem a úpadkem a ukazuje, že přepisování materiálu je zároveň přepisováním způsobu, jakým realitu čteme.“

Součástí výstavy je také série skleněných objektů Awkwards / Trapáci (2024–2025), která představuje autorovu volnější, groteskní polohu. Skleněné objekty jsou umístěné v galeriním prostoru v kovové technicistní regálové konstrukci, která evokuje kabinet. Poskládané samotným autorem do důmyslných kompozic tak s výraznou nadsázkou reflektují lidskou nedokonalost a absurditu situací, jež se v autorově práci často objevují jako humor v materiálu i jako kritický odstup.

Díky zrcadlovým povrchům se mohou návštěvníci v dílech symbolicky i fyzicky „zhlédnout“, stávají se součástí pomyslné rovnice, kterou výstava tematizuje. Část série vznikla v rámci akce Glass Circus ve sklárně Novotný Glass v letošním roce, kde autor pracoval v bezprostředním dialogu se sklářským materiálem a performativní energií prostoru. Trapáky doplňuje několik travertinových objektů, kterými autor glosuje současné dění.

Coolapse – Jakub Berdych Karpelis,
Galerie Kvalitář, 28. 11. 2025 – 14. 2. 2026,
Kurátor: Mira Macík