V kolekci Křehký, která pravidelně podporuje i mladé autory, bude mít letos svou premiéru Alena Agafonová s dojemným příběhem kolekce Doma, vyprávěným skrze tištěný dekor talířů, a Arťom Nurvan s limitovanou kolekcí ručně modelovaných porcelánových svícnů Bezstarostnost. Oba jsou studenti keramiky a porcelánu v Ústí nad Labem, oba cizinci žijící v České republice. Jejich tvorba byla vybrána z desítek mladých umělců, kteří se na festivalu Křehký Mikulov každoročně představují ve studentské sekci ateliérů keramiky a porcelánu univerzit z Bratislavy, Plzně, Prahy a Ústí nad Labem.
„Designéři a umělci dostali zadání, které zní: Vytvořte dílo pro Křehký – něco, co byste sami rádi vlastnili nebo darovali svým milovaným,“ uvedla Jana Zielinski, spoluzakladatelka značky Křehký a spolukurátorka festivalu Křehký Mikulov na tiskové konferenci. Výsledné práce se již potřinácté představí na festivalu sběratelského designu Křehký Mikulov, který pořádá Regionální muzeum v Mikulově a značka Křehký. Zámecký areál, ale i další výstavní místa v Mikulově od pátku 23. května nabídnou novinky od desítek umělců a designérů z Čech i ze zahraničí a potěší sběratele i fanoušky porcelánu, skla, užitého umění a letos poprvé také ručně tkaných tapisérií.
Kresbu významného českého umělce Josefa Bolfa nechala značka a galerie Křehký přenést ve spolupráci se studiem Olgoj Chorchoj na vázu Ona, která vzniká v limitované sérii 12 kusů ve sklárně Květná 1794. Pro Josefa je to teprve druhá umělecká práce se sklem.
Designér, pedagog a mistr práce s porcelánem Antonín Tomášek představí novou kolekci hrnků Islas Věstonice s použitím kresby Věstonické venuše předního českého ilustrátora Michala Bačáka. Bačák je rovněž autorem vizuálu letošního ročníku, pro nějž se nechal inspirovat stoletým výročím objevení Věstonické venuše. „Křehký Mikulov je pro mě otevíráním té nejkrásnější sezony – na mém nejsrdečnějším místě a s mými nejoblíbenějšími lidmi. Je to konec jara a začátek léta, kdy rozkvétají pivoňky, jejichž barvy se promítly i do mé ilustrace letošního vizuálu,“ poznamenal Michal Bačák, jehož ilustrace zdobí nejoblíbenější produkty portfolia Křehký, jakými je například soubor váz Naše květena nebo jídelní Chudá sada. Téma se promítne také do výstavy Regionálního muzea v Mikulově s názvem Druhý život Venuše. Její část bude rovněž k vidění v zámeckých prostorách v rámci festivalu.
V hlavní výstavě s názvem Křehkost: Hodiny a hodiny se představí dvě umělkyně v dialogu. Češka Eva Pelechová s vymačkávanými keramickými objekty a Francouzka Élise Peroi s jemnými snovými tapisériemi obsadí Sál předků neboli Gajdošův sál.
Dalšími vystavujícími jsou Salim Issa a David Ševčík – inspirativní keramici samouci s unikátními objekty, které obstojí i vedle etablované konkurence. Neotřelý koncept představí klenotník, designér a umělec Zdeněk Vacek. Ve výstavě Eidolon, jejímž kurátorem je Jan Dotřel z galerie Kvalitář, se zabývá tématem těla. Prezentace bude ochutnávkou velké výstavy, která se představí na podzim na festivalu Designblok v Uměleckoprůmyslovém museu v Praze.
V Domě U Divokého muže bude už tradičně představena tvorba tří ateliérů keramiky a porcelánu na vysokých školách v Plzni, Ústí nad Labem a Bratislavě. Právě tato výstava bývá podkladem pro výběr mladých talentů do kolekce Křehký. Pražská UMPRUM se letos bude prezentovat tamtéž, ale unikátním workshopem vypalování keramiky starou japonskou technikou raku. Nabídka sobotních workshopů bude letos ještě širší, vedle již tradičního malování na porcelán v dílně Daniela Piršče přibude workshop tvorby z dusané hlíny pod taktovkou studia JanskyDundera a kolektivu kolemhlíny, finalistů cen Czech Grand Design 2024.
Díky intenzivní spolupráci s městem Mikulov se letos do programu zapojí i místní instituce. Galerie Závodný nabídne v rámci programu komentovanou prohlídku výstavy Papírové reliéfy a Denisa Krausová vystaví své velkoformátové obrazy ve výstavním prostoru Štukový sál na náměstí. Další dvě umělkyně původem z Mikulova, Tereza Brichtová a Michaela Vrbková, vystaví svá díla také na zámku.
Více najdete zde