• Móda
  • Dior & Anderson / Kam směřuje proslulý módní dům pod vedením nového kreativního ředitele
Další článek
1 / 26

Dior & Anderson / Kam směřuje proslulý módní dům pod vedením nového kreativního ředitele

Paříž se opět proměnila ve světové centrum módy. Do města poslední červnový týden přicestovali módní redaktoři, celebrity, influenceři i klienti. Zamířili na přehlídky, doprovodné eventy a soukromé prezentace, které tvoří živoucí organismus zvaný Paris Fashion Week. Ulice se stávají jevištěm, kavárny kulisou a mezi bulváry korzují nejen aktuální trendy, ale také spekulace, očekávání a módní drby. Kdo uchvátí publikum nejvíc velkolepou show, kdo se dočká nejlepšího debutu a kdo redefinuje pravidla luxusu? Letos módní svět upřel zrak zejména k debutové kolekci Jonathana Andersona pro módní dům Dior.

Advertisement

Severoirský módní návrhář Jonathan Anderson do první řady usadil Joshe O’Connora, Daniela Craiga, Lucu Guadagnina, Drewa Starkeyho, Manua Ríose, Mika Faista a Joea Alwyna, tedy svoje oblíbence, kteří sedávali v první řadě na jeho přehlídkách Loewe, kde působil jako kreativní ředitel více než desetiletí. Na přehlídce v Paříži se objevily i nové tváře, například Sam Nivola nebo Sabrina Carpenter. Mezi ambasadory Dioru nechyběli Robert Pattinson, Louis Garrel, Roger Federer, Tomorrow x Tomorrow a Rihanna, stejně jako řada návrhářů, kteří jej přišli podpořit – mezi nimi Donatella Versace, Pierpaolo Piccioli, Simon Porte Jacquemus, Stefano Pilati, Silvia Venturini Fendi.

Estetika Gemäldegalerie

Intimní přehlídka se odehrála v jednom z výstavních sálů v budově pařížské Invalidovny. Prostor, který obvykle působí stroze a monumentalitou připomíná vojenskou minulost místa, se na chvíli proměnil v tichý chrám umění a pohybu. Scéna vycházela z estetiky berlínské Gemäldegalerie – stěny v tlumených tónech, dokonale nasvícené obrazy, absence rušivých prvků. Jinak holé stěny ozdobily pouze dva obrazy Jeana Siméona Chardina, jedno plátno zapůjčené pařížským Louvrem, druhé dorazilo až ze skotské Národní galerie. Jejich tiché svědectví každodennosti kontrastovalo s teatrálností módních přehlídek, jak je známe. Chardinův styl byl vědomým odmítnutím pompéznosti – v době, kdy umění často oslavovalo moc, přepych a dramatické výjevy, volil on ticho, jemnost, empatii. Jeho zátiší a výjevy z běžného života se nevnucují – jsou pozváním k zastavení, k soustředění, k soucitu. A právě to dodávalo celé události nový rozměr. Místo okázalé show vznikla meditativní událost, ve které se móda, umění a prostor prolnuly v jeden dechberoucí celek.

Když zazněly první tóny Bruce Springsteena, byl to pro mnohé okamžik překvapení. Jeho syrový hlas a texty plné touhy po svobodě byly v ostrém kontrastu s klasicistní elegancí prostoru. A přece právě v téhle kombinaci vznikla zvláštní rovnováha – mezi minulostí a přítomností, mezi tichem a zvukem, mezi tělem a obrazem. Muzeum se na chvíli stalo živým organismem – místem, kde se historie dotýká současnosti, kde móda není jen oděv, ale jazyk. A Chardin, který po staletí tiše visel na zdech galerií, byl tentokrát součástí dialogu. Ne jako dekorace, ale jako partner. 

Prolínání minulosti a přítomnosti

Přehlídka odstartovala sakem s projmutým pasem, bez košile, kombinovaným s objemnými cargo kalhotami sahajícími pod kolena. Celek doplnila kravata uvázaná na způsob motýlku. Kolekce představila všechny základní kusy sofistikovaného pánského šatníku – precizně, krejčovsky zpracované košile, úzké kravaty, saka, copánkové svetry. Fraky zkombinované s džínami, vypasovaná saka, volné kalhoty a svetry se objevily spolu s boxerkami, košile byly těsně přiléhající, kravaty často obrácené, se štítkem vpředu. Tenisky návrhář ponechal nezašněrované.

Tašky přes rameno se objevovaly pod elegantními kabáty, zatímco batohy visely přes košile dlouhé až ke kotníkům. Krátké vesty odhalovaly pás kůže, jedna nohavice bývala ohrnutá, druhá volně splývala přes ležérní tenisky či mokasíny. Celek působil jako záměrná imitace formálnosti – první, nejistý pokus někoho, kdo se chce obléct se slavnostně těsně před odchodem na přednášku.

Skalní fanoušci Andersona si jistě všimli typických prvků z jeho působení u Loewe – kabáty s kontrastními límci nebo sandály kombinované s pruhovanými ponožkami. Logo Dior se objevilo, ale nenápadně, v drobném písmu, bez okázalosti, zato s důrazem na detail.

Nejvýraznější odkazy směřovaly k samotnému dědictví značky Dior. Ikonické sako Bar bylo nově interpretováno v přírodním irském tvídu Donegal, zatímco mohutné cargo kalhoty s nabíranou siluetou odkazovaly na slavné Diorovy šaty Delft.

Celou kolekci lze chápat jako oslavu radosti z oblékání. Spontánní a empatické prolínání minulosti a přítomnosti, v níž se potkávají archivní relikvie, klasické symboly společenského postavení i oděvní archetypy, které obstály ve zkoušce času. Jde o promyšlenou rekonstrukci formálnosti: od tvídů z Donegalu přes regimentské kravaty až po reinterpretace ikonického saka Bar a tradičního fraku.

Jednoduchý a přitom výjimečný

Andreson byl v roce 2013 jmenován kreativním ředitelem španělské značky Loewe. Během jeho působení se značka transformovala z tradičního výrobce kožených výrobků na globální módní dům s výrazným kulturním vlivem. Jeho kreativní vedení vedlo k výraznému růstu tržeb, z 230 milionů eur v roce 2014 na 1,1 miliardy eur v roce 2024. Anderson tak získal řadu prestižních ocenění, včetně British Fashion Awards a CFDA Fashion Awards a magazín Time ho zařadil na seznam 100 nejvlivnějších lidí světa. V dubnu 2025 byl jmenován kreativním ředitelem pro pánskou módu značky Dior. O měsíc později převzal odpovědnost za celý dům Dior, včetně dámské módy a haute couture, což je poprvé od smrti Christiana Diora v roce 1957.

Pro dům Dior bezpochyby znamená začátek nové éry. Je jediným kreativním ředitelem dámské i pánské módy. Dům se tak vrátil k organizaci, jakou měl v dobách Christiana Diora. Předsedkyně a generální ředitelka společnosti Dior Delphine Arnaultová vsadila na jeho talent, který by měl zvýšit žádanost značky a zároveň pomůže překonat propad prodeje v oblasti luxusu a současné celosvětové otřesy. Podle odhadů banky HSBC se tržby značky Dior v roce 2024 snížily na 8,7 miliardy eur z 9,5 miliardy eur v roce 2023. V prvním čtvrtletí se tržby divize módního a koženého zboží LVMH, do které patří i Dior, snížily o 5 %.

Také pro Andersona to byla vysoká sázka. U Diora jde ve stopách návrhářů, kteří definovali svou éru, včetně Christiana Diora, Yvese Saint Laurenta, Johna Galliana, Rafa Simonse a Marii Grazie Chiuri. Bude si muset vybojovat místo mezi všemi těmito slavnými předchůdci a prosadit svůj vlastní styl, přičemž bude muset respektovat kodexy domu.

Do značky Dior vnesl svůj osobitý přehled a lehkost a představil kolekci, která spojila vše, co máme na jeho práci rádi, se vším, co u Diora hledáme: rafinovanost, nositelnost a klidnou sebejistotu. Silná nová vize muže od Diora: elegantní a přitom uvolněný, jednoduchý a přitom výjimečný.